29. november 2010 - Politiken

For høj afgift ved import
62 pct. af dem, der klager over registreringsafgiften ved import, får ret.

Hvad skal afgiften på den importerede brugtbil være? Bilpriser.dk har et beregningsværkstøj, der hjælper dig.
Politiken
For høj afgift ved import
Næsten to tredjedele af dem, der klager over størrelsen af registreringsafgiften ved import af en brugt bil, får medhold. 62 pct. fik i 2009 sænket afgiften, 33 pct fik en uændret afgift og kun 2 pct. fik hævet afgiften.
Det skriver dagbladet Politiken, som har undersøgt, hvordan det er gået, siden motorankenævnene blev oprettet i 2006
"Man sidder tilbage med mistanken om, at det er bevidst fra Skats side, at de lægger sig i den høje ende ud fra devisen, at går den, så går den, siger chefkonsulent Torben Kudsk, FDM, til Politiken.
FDM er tilfreds med, at ankenævnene er blevet oprettet. Bilistorganisationen har større tiltro til motorklagenævnenes markedsvurdering end til Skats. I motorankenævnene vurderer fagfolk som bilforhandlere og mekanikere sagerne. Og i modsætning til Skat besigtiger motorankenævnene ofte køretøjerne.
"De tal viser, at der er alt at vinde ved at klage. Kun i to procent af tilfældene er der noget at tabe. I 95 procent af tilfældene skal du betale det samme eller mindre, end Skat vurderede", siger Torben Kudsk til Politiken.
FDM opfordrer Skat til at oplære medarbejderne i at vurdere prisen på biler bedre.

Bilpriser.dk har et modul, der beregner afgiften ved import
her