21. oktober 2010 - SMC-Biler

Vinterklargøring af bilen
De rigtige vinterdæk øger din sikkerhed

Sidste år steg salget af vinterdæk voldsomt, og bilejere bør få dem på i god tid, før våde og glatte veje øger risiko for uheld.

SMC-Biler
Delte meninger
Danmark har altid været delt i to, hvad angår holdningen til vinterdæk. Mange, både bilejere og eksperter, mener det er overflødigt, mens andre mener, det er for farligt at lade være.  FDM anbefaler, at man kører på vinterdæk, hvis man har tænkt sig at benytte bilen i vinterføret. Under den hårde vinter 2009-2010 var der lange perioder med sne og frost, og det betød, at de fleste pludselig kunne se fordelen ved at køre på vinterdæk. I de traditionelle vinterdækmåneder, fra november til januar, var der samlet set en 157,5 procent stigning i salget af nye vinterdæk i sammenligning med den forrige vinter. Det svarer til, at 68 procent af de danske biler fik vinterdæk på i vinteren 2009/2010*. Ud af en samlet bestand på ca. 2 millioner biler drejer det sig om ca. 1,36 millioner. Mon ikke der kommer flere på i år?

"Det er utrolig positivt, at så mange danske bilister kørte på vinterdæk sidste år, og vi forventer en yderligere stigning i år. Vinterdæk er med til at hæve den generelle sikkerhed og tryghed på vejene, så vi glæder os naturligvis over, at sidste vinter var et stort vink med en vognstang til skeptikerne", siger eftermarkedschef Jannik Pedersen, SMC-Biler.
 
"Vi ser utallige bilhavarier om vinteren, som kunne være undgået ved blot at være lidt på forkant. Dæk, som er slidt ned eller ikke egner sig til årstiden, kan medføre, at bilen skrider ud, og at man lander i grøften eller kører op i bagenden på en anden bil. Så selv den mindste mangel eller fejl på bilen kan i vinterens voldsomme vejr betyde, at sikkerheden forringes.

Sidste efterår oplevede SMC-Biler lange ventetider på værkstedet, da vinteren for alvor gjorde sin entre. Derfor håber bilforhandleren at komme tidligere i gang i år og afholder dækskifteweekend i hele landet allerede i slutningen af oktober.

Når først sneen er faldet, er der langt til værkstedet på glatte sommerdæk – og så kan der i øvrigt hurtigt opstå ventetid. Derfor opfordrer vi kunderne til at være tidligt ude", siger Jannik Pedersen.

SMC-Bilers fem gode råd til kørsel i sne
Kraftigt snefald i Danmark er relativt sjældent, derfor er vi mindre rutinerede, når det gælder glatførekørsel. Det fik mange desværre at sande sidste vinter. 

- Lav ikke pludselige bevægelser og undgå at accelerere eller opbremse for kraftigt.
- Undgå høj hastighed.
- Øg afstanden til den forankørende bil.
- For at mindske risikoen for udskridning ved kørsel op ad bakke, skal du bruge et højere gear, end du ville bruge ved kørsel i tørt vejr.
- Hvis du mærker bilen skride ud, så ret bilen op inden du begynder at bremse.

SMC-Bilers fem gode råd til at vinterklargøring af bilen

Dæk
Tjek at dækkene ikke er for slidte. Det er bedst hvis rillerne er dybere end lovkravet på 1,6 mm. (FDM anbefaler min. 3 mm.) Tal med dit værksted om udskiftning til vinterdæk. 

Viskerblade
Tjek at viskerbladene ikke trækker striber eller hvid film på ruden. Sol og sand ødelægger viskerbladene, som er yderst vigtige for udsynet. Sørg også for at viskerbladene ikke er frosset fast til ruden, når du bruger dem. Det kan medføre at en sikring springer.

Bremser
Hvis det er lang tid siden, du har tjekket bilens bremser, er det en god idé at få et autoriseret værksted til at tjekke og rense bremserne. Kørsel om vinteren stiller høje krav til bremserne.

Batteri
Tjek at bilens batteri virker, og at generatoren lader, som den skal. Når du starter en kold motor, kræver det mere effekt, og dermed et velfungerende batteri. 

Smørelse
Sørg for at smøre alle låse og lukkemekanismer, så de ikke fryser fast. Selv om de fleste biler har elektronisk centrallås, kan døren alligevel godt sætte sig. Hvis bilen er blevet vasket, kan vandperler i låsen medføre, at dørene fryser fast.