6. oktober 2010 - easyfleet

Én gang leaser...
9 ud af 10, der én gang prøvet privatleasing, vil gøre det igen.

En leaset bil er en god oplevelse. 9 ud af 10 vil lease igen.
easyfleet
Én gang leaser…
Man får tilsyneladende smag for at lease bil, når først man har prøvet det. I hvert fald viser en ny analyse fra easyfleet, at hele 88,5 procent af deres kunder ønsker at lease bil igen. Et resultat, der glæder direktør Peter Lorentzen.
"Tallet viser, at vores kunder har det godt med at lease bil. Samtidig kan vi se, at de lægger vægt på, at det er nemt, trygt og gennemskueligt - faktisk er prisen helt nede på en fjerdeplads, når kunderne skal pege på de vigtigste årsager til, at de leaser bil", siger direktøren.
Undersøgelsen viser også, at lidt over halvdelen af respondenterne har 2 biler, hvor den leasede bil i de fleste tilfælde er den primære bil. Og så er beslutningsprocessen lidt speciel.
"Godt 60 procent beslutter sig først for, at de vil lease. Først derefter finder de ud af, hvilken bil de skal have. Og så kræver de i øvrigt ikke så stort et beslutningsgrundlag. To tredjedele af kunderne har kun indhentet et eller to tilbud, inden de træffer deres valg", siger Peter Lorentzen.

Der passes godt på leasingbilen
Når først bilen er hjemme, bliver der passet godt på den. Således svarer hovedparten, at de passer bedre på en leaset bil, end de ville passe på deres egen.
"Det hænger uden tvivl sammen med tilbageleveringssituationen, hvor mange har hørt rygter om tvister. Men heldigvis betyder kundernes høje ansvarlighed faktisk, at vi oplever ganske få problemer i de situationer", oplyser Peter Lorentzen, der i øvrigt ikke er overrasket over, at de fleste af hans kunder er mænd.
"Mange mænd føler vel, at bilen er en af de sidste bastioner, som de værner om. Men kvinderne er bestemt på vej. Knap 30 procent af vores kunder er kvinder, og flere kommer uden tvivl til", forudser easyfleet-direktøren.

24 procent overvejer privatleasing næste gang, de skal have ny bil
Antallet af privatleasinger er da også i vækst, konstaterer Bilbranchen, der er en del af Dansk Industri. Og stadig flere danskere overvejer privatleasing næste gang, bilen skal udskiftes. Nye tal fra Gallup viser, at 24 procent af alle potentielle nybilkunder overvejer privatleasing.
I stikprøven fra Index Danmark/Gallup blev 2043 danskere spurgt, om de overvejer at købe ny bil, brugt bil eller lease bil inden for det næste år. Resultatet, der bringes i nyhedsbrevet Blitz fra Bilbranchen, viser, at 12 procent overvejer ny bil, 13 procent overvejer brugt bil og 4 procent overvejer at lease bil. Ud af de 321 personer, der overvejer enten ny bil eller privatleasing, udgør de potentielle privatleasingkunder 24 procent.

Markedet er drevet af slagtilbud

"Analysen viser, at det efterhånden er en stor andel af bilkunderne, der overvejer privatleasing, og at markedet nyder stor popularitet blandt forbrugerne. Privatleasingkunderne er især drevet af gode tilbud, hvorfor modeller som Fiat 500 og Honda Accord har solgt helt utrolig godt netop på grund af gode privatleasingtilbud. Og med den nye standardkontrakt, som er udarbejdet i et fællesskab af FDM og Finans & Leasing, er der efterhånden stor tryghed for forbrugerne i at bevæge sig ind i dette marked", siger Jens Enghave, Bilbranchen.

Kan skyldes lave renter
Antallet af privatleasede biler har været i kraftigt vækst de seneste par år. Ifølge tal fra Finans & Leasing er antallet af biler solgt til privatleasing steget med 26 procent i første halvår 2010 i forhold til samme periode sidste år.
"Det er vigtigt at huske, at privatleasing er boomet i en periode, hvor renten har været ekstremt lav, og fortsat er det. Der er ingen tvivl om, at leasingtilbuddene har været påvirket af dette. Og priserne på privatleasing vil følge med opad, når renten begynder at stige. Spørgsmålet vil da være, om privatleasing fortsat kan konkurrere med en almindelig finansiering, som jo også bliver dyrere i takt med stigende renter. Det kommer an på, om bilkøberne sammenligner leasingydelser med finansieringsydelser eller udsalgspriser", mener Jens Enghave.