10. september 2010 - Applus+ Bilsyn

Debat om skrotpræmie
DF foreslår skrotpræmie på 15.000 kr. Applus ønsker også mere kontrol.

Ældre biler skal kontrolleres mere, da de sviner 10 gange så meget som nye.
Applus+ Bilsyn / Bilpriser.dk
Debat om skrotpræmie
Dansk Folkepartis forslag om at forhøje skrotpræmien til 15.000 kr. bakkes op af direktøren for Applus+ Bilsyn, Danmarks største bilsynsvirksomhed. Men initiativet bør ikke stå alene, mener Applus:
”En skrotpræmie på 15.000 kr. er et godt udgangspunkt, som vil give flere bilejere økonomisk mulighed for at skifte gamle biler ud med nye. Men vi foreslår, at ældre biler over 10 år også kontrolleres hyppigere ved etablering af et årligt, periodisk syn for disse biler. Sådan er reglerne allerede i de fleste EU lande. Det styrker incitamentet til, at bilen enten udskiftes eller bringes i forsvarlig stand til glæde for trafiksikkerhed og miljø. Og det er der brug for, da vi får over en million flere køretøjer de kommende 25 år. Gennemsnitsalderen for disse køretøjer forventer vi vil være stigende, blandt andet på grund af brugtimport,” siger adm. direktør hos Applus+ Bilsyn, Arne Willerslev-Legrand.

10 gange så mange forureningsfejl på gamle biler
Applus+ Bilsyns tal viser, at forekomsten af forureningsfejl på brugte biler stiger stærkt med alderen. F.eks. har brugte biler over 15 år 10 gange så mange forureningsfejl som nyere biler. Dertil kommer et betydeligt antal sikkerhedsrelaterede fejl på de ældre biler, som er ringe vedligeholdt og dermed til fare for trafiksikkerheden.
”Forhøjelsen af skrotpræmien er en af vores mærkesager, som vi har kæmpet for i flere år. Undersøgelser bekræfter, at Danmark har et sundhedsfarligt luftmiljø i København. Det er det, vi opfordrer regeringen til at handle på ved at hæve skrotpræmien markant i kombination med udvidelse af miljøzonelovgivningen til at omfatte personbiler og ikke mindst hyppigere bilsyn på ældre biler,” siger Arne Willerslev-Legrand.
Applus+ Bilsyn understreger, at en højere skrotpræmie ikke i sig selv er nok til at opnå den ønskede fornyelse og oprydning i bilparken, men bør ses som èt af flere nødvendige tiltag, som flere af vores nabolande for længst har indført.

Bilpriser.dk's chefanalytiker Niels Grøftehauge er skeptisk overfor en høj skrotpræmie. Da der sidst var en sådan ordning i 1994-95, pressede det brugtpriserne kunstigt op. Hvis en bil til 5.000 kroner - for eksempel - pludselig kan indløses som skrot til 15.000 kr., vil prisen på den helt af sig selv stige til 15.000 kr. Langt op gennem prisskalaen vil priserne stige, til skade for brugtbilkøberne.