2. september 2010 - Bilpriser.dk
Mere om privatleasing? Se Bilprisers oversigt over selskaber
Førstegangsbetaling
Når man ønsker at privatlease en bil, skal man betale en førstegangsbetaling på typisk 15.000 til 60.000 kr., alt efter bilens værdi plus måske også et leverings- eller kontraktgebyr på 2.800-5.000 kr. Det kan også forekomme, at man tillige skal betale et depositum. Førstegangsbetalingen og de nævnte gebyrer får man ikke tilbage. De penge er tabt, så snart man har skrevet under på kontrakten. Også selv om man fortryder dagen efter. Et depositum får man derimod tilbage, hvis bilen leveres tilbage i den aftalte stand.
Leasingydelsen
Leasingydelsen er den ydelse, man betaler hver måned for at have bilen til rådighed. Den kan variere fra 1.495 kroner til 12.000 kr. eller mere om måneden, alt efter bilens værdi. I den ydelse indgår normalt altid service. Man skal altså ikke spekulere på værkstedsregninger i leasingperioden. Nogle udbydere som Honda og Nordania Leasing har også dæk med i leasingydelsen. Hos andre udbydere kan man tilvælge det og betale lidt ekstra. Man kan også aftale, at bilen får vinterdæk på hver vinter. Forsikring kan man ofte også få i forbindelse med privatleasing på meget fordelagtige vilkår. Hos easyfleet kan man desuden tegne en forsikring mod at miste et stort beløb ved tilbagelevering. Benzinkort med rabat er næsten altid en mulighed også.
Hvad skal jeg betale derudover?
Udover førstegangsbetaling, leveringsgebyr, forsikring og leasingydelse skal du selv betale brændstof, vejhjælp, vask, ejerafgifter og evt. ekstraudstyr. Ekstraudstyr skal enten fjernes før aflevering - eller foræres til leasingselskabet, hvis de vil have det. Du skal også betale for eventuelle overkørte km, når du afleverer bilen. Har du kørt flere km, end det er aftalt, koster det måske 2-3 kr. eller mere pr ekstra km. Det kan hurtigt løbe op, så pas på. Eller kontakt leasingselskabet for at få ændret antallet af tilladte km. Det tilbyder f.eks. Fiat. Det koster naturligvis ekstra på leasingydelsen.
Ridser, buler og andre skader skal du også selv betale ved aflevering af bilen. I kontrakten er der normalt en nøje gennemgang af, hvor slemt det skal være, før det koster. Men er der en større skade, så meld den til forsikringen - eller få den lavet på egen regning inden afleveringen - hvis kontrakten tillader det.
Leasingperioden
Leasingperioderne varierer normalt fra 24 måneder og opefter. Og ofte kan man selv bede om en lidt længere periode end den, leasingselskabet tilbyder i sin annoncering. Så hvis førstegangsbetalingen er høj, f.eks. 50.000 kr., bør man næppe vælge en kort leasingperiode. Kører man for eksempel 25.000 km om året lig med 50.000 km på 24 måneder, vil man efter 24 måneder have betalt 1 kr. pr. km i førstegangsbetaling. Kører man derimod i 48 måneder - altså i alt 100.000 km, så har det kun kostet 0,50 kr. pr km i førstegangsbetaling.
En lav førstegangsbetaling som hos Renault er også en fordel, hvis man af en eller anden grund må opsige sin leasingkontrakt før tid. Det gør jo ikke så ondt at miste 15.000 kr. som at miste 50.000 kr.
Opsigelse
Det er ikke tilladt at binde privatpersoner på årelange leasingkontrakter uden mulighed for opsigelse. Efter maksimalt 11 måneder må man som forbruger opsige sin kontrakt med en måneds varsel, siger en ny lov. Nogle leasingselskaber tillader tidligere udstigning af kontrakten, men normalt er der så et opsigelsesvarsel på fra 3 til 6 måneder. Hvis man siger op i utide, altså før leasingperioden på f.eks. 24 eller 36 måneder slutter, mister man sin førstegangsbetaling. Men ofte er det meget billigere end at skulle sælge en bil, der kun har kørt i samme antal måneder. Ved køb betyder den såkaldte kantstensafskrivning, at man allerede efter at have kørt ud over forhandlerens kantsten har lidt et stort værditab, måske 20.000-30.000 kr. Og et tab på 60.000 til 80.000 kr. efter 9-10 måneder er ikke et usædvanligt på en mellemklassebil til ca. 300.000 kr. Ved leasing mister man sin førstegangsbetaling og de måneder der er betalt.
Hvem bør anvende privatleasing?
De, der med fordel kan lease i stedet for at købe, er bilister, som ønsker tryghed i budgettet og ønsker en lidt større bil. Ifølge Bilpriser.dk's leasinganalyser, som man kan se en af
her, kan det sjældent betale sig at købe biler over cirka 200.000 kr. De kan med fordel leases. Billigere biler skal normalt købes. Grænsen rykker sig dog hele tiden, så man bør holde øje med markedet og være klar med lommeregneren eller regnearket, når man skal beslutte, om man skal købe eller lease. Her er det vigtigt at huske at indregne service og værditab på købebilen.
På
www.forbrug.dk er der en meget grundig sektion om privatleasing. Den bør man studere, inden man giver sig i kast med at lease en bil.
Er man medlem af FDM, kan man søge rådgivning på
www.fdm.dk eller hos FDM's sekretariat.