7. september 2010 - Fiat

Fiat er bedst
International jury kårer Fiat MultiAir Turbo 1.4 som Årets Motor 2010.

Årets Motor 2010 befinder sig bl.a. i Fiat Punto Evo Open Air.
Fiat
Fiat-motor er 2010’s bedste
I en tid, hvor bilproducenterne kæmper om at udvikle motorer med høj ydeevne og lavt brændstofforbrug, er det Fiat, der kan levere den bedste motor. Fiats 1.4 MultiAir Turbo-motor er netop kåret som ”Årets Motor 2010” af en international jury - foran en 4,5 liters Ferrari-motor. Motoren findes i modeller som Alfa Romeo MiTo, Alfa Romeo Giulietta og Fiat Punto Evo. 

Flere hestekræfter trods mindre brændstofforbrug
Flere hestekræfter, mindre brændstofforbrug. Det er kodeordene, hvis man som bilproducent vil være i tråd med tiden og leve op til kundernes krav om masser af power kombineret med en ansvarsbevidst hensyntagen til både miljø og pengepung. Hos Fiat har man indset dette for længst og har allerede igennem en årrække arbejdet med at udvikle motorer, der kan leve op til netop disse krav. Indsatsen bærer nu frugt, idet den italienske bilproducent netop har vundet den internationale titel ”Engine of the Year 2010” for den innovative 1.4 MultiAir Turbo-motor.
”Vi er meget glade for prisen og ser det som en stor anerkendelse af den indsats, som Fiats mange ingeniører har ydet i forbindelse med at udvikle MultiAir Turbo-motoren. Samtidig kan det ses som en indikation af, at Fiat Gruppens strategi om at prioritere udviklingen af moderne motorteknologi højt er den rigtige vej at gå,” siger Steffen Holm, pressechef i Fiat Group Automobiles Denmark A/S.

Yder hele 170 hk i den ny Guiletta
I øjeblikket kan den belønnede 1.4 MultiAir Turbo-motor opleves i Alfa MiTo og Alfa Giulietta. I både den lille frække MiTo QV samt i den nye, fantastisk smukke Giulietta har den hele 170 hestekræfter, som giver sportslige præstationsevner og køreegenskaber ud over det sædvanlige. MiTo QV er spækket med lækkert udstyr og koster 315.000 kr. hvis man vil eje den og kun 3.395 kr. om måneden og 25.000 kr. i førstegangsydelse, hvis man privatleaser bilen. Giulietta’en koster 329.500 kr., men kan privatleases for 3.595 kr. om måneden og 30.000 kr. i førstegangsydelse.

Åben bil med brændstoføkonomi på 17,5 km/l
Også i Fiat Punto Evo støder man på den innovative MultiAir-teknologi. ”Open Air”-versionen (som er uden Turbo) har 105 hestekræfter og er udstyret med Fiats unikke SkyDome-soltag - et glastag i bilens fulde længde, som kan åbnes over forsæderne. Det giver masser af lys i kabinen, og i godt vejr er det selvfølgelig helt oplagt at åbne op for sol og vind. Punto Evo Open Air kører hele 17,5 km/l ved blandet kørsel, og CO2-udledningen er nede på 134 gr./km. Bilen har masser af udstyr, 5 døre og koster 182.990 kr.

Årets motorer kåres under EngineExpo i Stuttgart af en international jury fra hele verden bestående af 76 journalister fra 35 lande.

Fakta om MultiAir-motoren
MultiAir - epokegørende teknologi med unikke fordele
MultiAir er et epokegørende ventilsystem, som giver nogle helt unikke fordele, først og fremmest med henblik på bedre økonomi og mindre forurening. Men det er også en motor med bedre moment, langt skarpere speederrespons og bedre lyd.
Det patenterede MultiAir-system er udviklet af Fiat Powertrain Technologies. Motoren har, foruden prisen som ”Engine of the Year 2010”, vundet mange prestigefyldte priser, danske såvel som internationale, blandt andet De Danske Motorjournalisters Ærespris for innovativ teknologi.

Sammenlignet med en traditionel benzinmotor af samme slagvolumen giver MultiAir:
• 10 pct. højere ydelse
• 15 pct. højere drejningsmoment ved lave omdrejninger
• 10 pct. lavere forbrug
• 10 pct. lavere CO2-udslip
• 40-60 pct. mindre forurening (HC/CO og NOx)
• Skarpere speederrespons og endnu bedre motorlyd