16. juli 2010 - FDM

Europas tunneller er sikre
Gode råd om hvordan man kører i tunneller på ferien

Sikkerheden i Europas tunneller er god

FDM
Høj sikkerhed i tunnellerne
Der er lys for enden af de europæiske tunneller, når det gælder sikkerheden.
Det viser en ny test, som de europæiske bilklubbers testsamarbejde EuroTAP i løbet af foråret har foretaget af 26 tunneler i 13 lande. Her arbejdes der flere steder ihærdigt på at opfylde kravene i et EU direktiv fra 2004 om en generel forbedret sikkerhed i tunnellerne i senest 2019.

Test skærper sikkerheden
”De europæiske tunneller er en vigtig del af Europas infrastruktur. Derfor er det vigtigt, at sikkerheden er i orden, og her kan EuroTAP testen være med til at skærpe opmærksomheden omkring sikkerheden. Ikke mindst der hvor den kan blive bedre,” siger feriekonsulent hos FDM ferieservice, Frederik Valmin.

Størstedelen klarede sig godt
De enkelte tunneller er blevet bedømt på bl.a. brandbeskyttelse, flugtruter og nødpladser, ventilation og overvågning af trafikken. Her klarer langt størstedelen sig ’godt’ eller ’meget godt’. Tre tunneller i Tyskland, Spanien og Italien får anmærkningen ’dårlig’, mens en enkelt, den 5.770 meter lange Hvalfjörour på Island, bliver bedømt som værende ’meget dårlig’.

Kør efter forholdene i tunnellerne
Tunneller er dog som udgangspunkt ufarlige og ukomplicerede strækninger, så længe man kører efter forholdene og ved, hvordan man skal reagere, hvis uheldet er ude. EuroTAP, har derfor udarbejdet en vejledning for god og sikker tunnelkørsel, som man altid bør overholde. Inden man kører ind i en tunnel gælder det således, at man har tjekket, at der er benzin nok på bilen, følger med på den lokale trafikradio, tager solbrillerne af og holder øje med lyssignaler og andre trafiktavler.

Opmærksomhed på lyset
”Især i feriesæsonen stiger presset på tunnellerne, hvor trafikken er tæt. Derfor er det vigtigt, at man kører efter forholdene, holder afstand og kører med det rigtige lys. Her skal ejere af nye biler være opmærksom på, at kørelyset i nye biler foran er begrænset, mens det slet ikke er tændt bagpå. Husk derfor at tænde for det rigtige nærlys, så både man selv kan se, og andre kan se én,” siger Motors biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.

Gode råd til tunnelkørslen

Når man kører i tunnellen
Hold stor sikkerhedsafstand til de forankørende. Overhold altid hastighedsbegrænsningerne.
Noter jer hvor der er nødudgange og nødtelefoner. Vend eller bak aldrig i en tunnel. Ved modkørende trafik hold altid langt til højre og hold kun stille i nødstilfælde.

Ved kø
Slå katastrofeblinket til. Hold mindst fem mester afstand til bilen foran. Ved stilstand stop motoren. Bliv i bilen og tænd for trafikradioen.

Ved uheld
Hvis uheldet alligevel er ude, er det vigtigt, at man ved, hvordan man skal forholde sig.
Her gælder det igen om at tænde for katastrofeblinket, trække bilen så lang ud i højre side som muligt og slukke for motoren. Forlad bilen og ifør alle passagerer gule trafikveste. Vær opmærksom på, at det i Østrig, Italien, Frankrig og Kroatien er lovpligtigt at have sådanne i bilen. Anmeld uheldet over nødtelefonen og bliv ved bilen til hjælpen er fremme.

Vejrforhold
Endelig skal man være opmærksom, når man kører ud af en tunnel. Lys og vind- og vejrforhold kan være markant anderledes her.