17. juni 2010 - Serenergy

Danske brændselsceller
Det danske firma Serenergy har fået britisk ordre på brændselsceller til bilprojekt.

Brændselscellen fra Serenergy i Hobro - skal sættes i 8 elbiler i England.
Serenergy.com / Bilpriser.dk
Ordre fra England
Den nordjyske virksomhed Serenergy, der laver methanol-baserede høj-temperatur brændselsceller, skal levere brændselsceller til et hybridbil-projekt hos britiske Microcab Industries. I alt lyder ordren til det britiske projekt på 10 højtemperatur PEM-brændselsceller, som hver har en ydeevne på 3 kW.

En markant ordre - måske det største til en bilprojekt
"Det er virkelig en markant ordre for os. Dels fordi det mig bekendt er den største ordre på en højtemperatur-PEM-celle til et bilprojekt. Dels fordi mange af de kunder, vi ellers har - for eksempel militære kunder - ikke ønsker, at vi fortæller om ordren", forklarer Serenergys salgschef Per Sune Koustrup til Ingeniøren.

Storstilet britisk satsning
Microcab Industries valgte blandt andet de danske brændselsceller, fordi de kan udnytte overskudsvarmen til opvarmning af bilen, og fordi cellerne er meget støjsvage.
Microcab Industries er et af 8 britiske projekter, der eksperimenterer med mindre forurenende biler. I første omgang vil man producere 8 biler på fabrikken i Birmingham.
De 8 britiske projekter skal til sammen levere 340 biler. Den britiske regering har i alt givet 25 mio. pund eller cirka 225 mio. kr. til projekterne.
Serenergy har også leveret en brændselscelle til en tysk svæveflyver, der succesfuldt blev drevet til vejrs af en el-drevet propelmotor.
Også IRD i Svendborg forsker i methanoldrevne brændselsceller, som ville egne sig fint til eftermontering i afgiftsfri el-biler, når de kommer. De vil også kunne levere varme til bilernes kabiner. Det er endda let at opstille methanol-standere på tankstationerne. Alligevel synes ideen ikke at interessere ret mange politikere og virksomheder.