16. juni 2010 - Volkswagen

Jetta kommer tilbage
Nydesignet VW Jetta er præsenteret i USA - kommer også til Danmark.

VW Jetta er - kan de fleste nok blive enige om - noget pænere end forgængerne.
Volkswagen
Ny VW Jetta
Særligt amerikanerne har taget godt imod Jetta og derfor valgte Volkswagen at præsentere den helt ny version på Times Square i New York.
Med et helt nyt formsprog tager den nye Jetta et stilistisk kvantespring fremad, mener VW. Og man kan være tilbøjelig til at give dem ret. Designet er mere dynamisk end nogensinde, hvilket Volkswagen løftede sløret for allerede i januar ved at vise coupé-studiet  NCC, der var inspireret af den ny Jetta.

Jetta er helt sin egen
Den ny Jetta minder om VW Lavida til det kinesiske marked, men den laves i USA, oplyser VW. Den deler ikke en eneste karosseridel med Golf, men er helt sin egen på linje med Passat CC og Tiguan. Dimensionerne på den ny Jetta er ændret helt: Akselafstanden er forøget med 7 cm og længden med 9 cm. Resultatet er mere plads og mere komfort.
Interiøret i den ny Jetta er ligeledes helt nydesignet og som tilfældet også var med den seneste Golf, har man lagt sig i selen for at øge kabinekvaliteten så meget, at man i den ny Jetta føler sig i et højere segment.

Jetta er tysk ingeniørarbejde
Volkswagen lancerer til det europæiske marked Jetta med en 105 hk dieselmotor, som indgangsmotor og udstyret med BlueMotion Technology. Det målte forbrugstal på denne version er 24,4 km/l, hvilket er imponerende for en 4,6 m lang bil

Jetta er vokset og har fået en dynamisk limousineudtryk

Aldrig har Jetta været større: Den ny Jetta er 4, 64 m lang, 1,45 m høj og 1, 78 m bred. Dermed er den ny Jetta som nævnt 9 cm længere end forgængeren. Med det nye Volkswagen-DNA tilføjet, har Jetta et helt nyt stilistisk udtryk: Klar præcis linieføring giver den nye Volkswagen limousine et tidsløst, elegant udtryk, der samtidig signalerer dynamik.  
Fronten: Her er det den horisontale linieføring, der dominerer designet. Den sortlakerede kølergrill danner stilistisk en enhed med de trapezformede forlygter. Under denne enhed opstår, som klart defineret flade den hellakerede kofanger.  Luftindtagene giver den ny Jetta et sportsligt præg og den elegante overgang mellem den v-formede motorhjelm og skulderpartiet - der er identisk med linieføringen på NCC- giver den et muskuløst udtryk.

Jetta lægger sig op ad Passat CC
Silhouetten: er et af de design-træk der kendetegner alle nye Volkswagen modeller fra de seneste år. Ved den ny Jetta er det mest slående eksempel den karakteristiske tornadolinie, der gennemskærer de store homogene flader og giver bilen et stærkt dynamisk udtryk. Takket være den bredde sporvidde skaber hjulkasserne en næsten kirurgisk præcis overgang til de op til 18" bredde hjul. Med designet af sidespejlene med integreret blinklys, lægger Jetta sig stilistisk op ad Passat CC. Bagtil dominerer de to-delte baglygter, der strækker sig helt fra skulderpartiet og ind over bagagerumsklappen klart udtrykket på den ny Jetta. Sammenlignet med forgængeren vinder den ved et tydeligt og dynamisk formsprog.

Jettas interieur er højnet væsentligt i kvalitet
Særligt interiøret i Jetta er forbedret væsentligt og det har været Volkswagens mål, at kunderne skal føle sig i et højere segment end tilfældet er, når de kører den ny Jetta. Takket være den forlængede akselafstand, er særligt benpladsen og dermed også komforten på bagsædet blevet forbedret. I alt har bagsædepassagerene nu 96, 7 cm benplads at gøre godt med, hvilket er en forøgelse på 6,7 cm.
Detaljerne i Jettas interiør er højnet væsentligt, og som konceptuel rød tråd er den intuitive betjening.  Instrumenterne er ideelt udformede, det nydesignede rat overbeviser såvel optisk som funktionelt. Hånden bevæger sig intuitivt til gearstangen, hvorfra midterkonsollen slynger sig opad og fremviser helt nyt design på klimaanlæg, radio og navigationssystemerne. Disse er let hældende mod føreren for at gøre cockpittet så behageligt som muligt.

Jetta har sparsommelige  motorer
Jetta stiller i Europa til start med seks motorer på programmet: Mindre volumen og turbo er her nøgleordene. Fire ud af de seks motorer er helt nye i Jetta-regi: 1.2 TSI (77 kW / 105 Hk),  1.4 TSI (118 kW / 160 Hk) og de to common-rail-turbodiesel 1.6 TDI (77 / kW 105 Hk) og 2.0 TDI (103 kW / 140 Hk). Hertil kan den ny Jetta fås med hhv. en 1.4 TSI (90 kW / 122 Hk) og en  2.0 TSI (147 kW / 200 Hk). Alle motorer - med undtagelse af den nye 1,2 TSI kan bestilles med DSG6 (1,6 TDI, 2,0 TDI og 2,0 TSI) eller DSG7 (begge 1,4 TSI-motorer).

Jettas motorer overholder EU5-normen
Alle motorer overholder naturligvis EU-5 normen. Både 1,2 TSI- og 1,6 TDI-versionerne vil være udstyret med en BlueMotion Technology-pakke. Det betyder, at bilerne bl.a. er udstyret med start-stop-system og genvinding af bremseenergi. Den ny Jetta 1,2 TSI BlueMotion Technology klarer 18,9 km/l og udleder 123 g CO2 pr. km, samtidig præsterer bilen med denne motor en tophastighed på 190 km/t. Endnu flottere bliver tallene med Jetta 1,6 TDI BlueMotion Technology: 24,4 km pr. liter diesel og en CO2-udledning på 109 g CO2 pr km.

Volkswagen forventer at introducere den ny Jetta på det danske marked i januar 2011