10. juni 2010 - Citroën

Citroën med stop-start
e-HDi er Citroën og Peugeots vej til 15 pct. bedre kørselsøkonomi i byen.

C5 vil kunne fås med e-HDi-teknologi.
Citroën
Citroën med stop-start
Med e-HDi reducerer PSA Peugeot Citroën forbrug og CO2 udledning fra sine dieselmotorer yderligere
Topchefen for de to mærker, Jean-Marc Gales, og Christian Chapelle, direktør for motorer og komponenter i koncernen, har netop præsenteret e-HDi, som er en ny stop og start-teknologi, der kombinerer en starter/generator med en dieselmotor. Den nye teknologi stopper og genstarter motoren i de situationer, hvor bilen holder stille, f.eks. ved trafiklys og i trafikpropper.
Den nye teknologi kan reducere HDi-motorernes brændstofforbrug og CO2-udledning med op til 15 pct. i bytrafik og vil blive tilbudt på en stor del af modelprogrammet fra Peugeot og Citroën fra slutningen af 2010.
PSA Peugeot Citroën har som mål at sælge 1 million biler med e-HDi inden udgangen af 2013. 

e-HDI kombinerer flere former for teknologi:
. HDi-motor som i forvejen er en af de mest effektive motorer på markedet
. Stop&Start system med en ny generation starter/generator
. e-booster som sørger for at motoren starter igen med det samme
. elektronisk styring af generatoren, som gør det muligt at opsamle energi, når bilen sætter farten ned
. gearkasse med optimeret gearing

Hertil kommer, at biler udstyres med e-HDi også udstyres med dæk med lav rullemodstand.

Ny C4 og C5 bliver de første modeller med e-HDi

Citroën C5, den nye C4 og C4 Picasso bliver de første biler fra koncernen, som udstyres med e-HDi. Det sker fra produktionen sidst på året. Derefter udbredes teknologien til en endnu større del af Peugeots og Citroëns modelprogram med 1.4 og 1.6 HDi-motorer, hvor Peugeot 308 og efterfølgeren til Peugeot 407 bliver de første fra Peugeot. 30 pct. af koncernens dieselmotorer forventes udstyret med e-HDi.

e-HDi giver PSA en konkurrencemæssig fordel
”Jeg er overbevist om, at e-HDi teknologien hurtigt vil sætte nye standarder på markedet, sådan som HDi-motoren også gjorde det. Samtidig vil den give koncernen en vigtig konkurrencemæssig fordel, idet e-HDi motorerne har de bedste præstationer, både hvad brændstofforbrug og udledning af CO2 angår samt med hensyn til kørekomfort, idet systemet omgående genstarter motoren uden vibrationer og uden støj”, udtaler Jean-Marc Gales.
e-Hdi giver PSA Peugeot Citroën mulighed for at udbygge sin førerposition med hensyn til biler med lav udledning af CO2. Lanceringen af systemet er en del af en større plan, som skal give koncernen mulighed for at tilbyde en bil med lav udledning til alle kunder, uanset deres brug af bilen.

Fra 2010 til 2012 lancerer koncernen således:
* 100 pct. elbiler: Peugeot iOn og Citroën C-Zero (i 2010)
* diesel-hybridbiler: Peugeot 308 HYbrid4 og Citroën DS5 HYbrid4 (i 2011)
* nye forbrændingsmotorer, herunder specielt en ny række 3-cylindrede benzinmotorer på mellem 1 og 1,2 liter (i 2012). 
I 2009 solgte PSA Peugeot Citroën godt 1 million biler med en CO2-udledning på under 130 g/ km, og heraf havde over 757.000 en udledning på under 120 g. Koncernen har som mål i 2012 at sælge 1 million biler, der udleder under 120g CO2 pr. km.

e-HDi i tal:
Mål:
* 1 million biler solgt med e-HDi pr. udgangen af 2013
* 30 pct. af HDi-motorerne er e-HDi
* Investeringer: 300 mio. euro
* Patenter: over 30 patenter
* Udviklingstid: 36 måneder
* Udviklingsteam: 500 ingeniører og teknikere