3. juni 2010 - Citroën

Ny Citroën C4
Ny Citroën C4 er, som tiden kræver det, "grønnere" end forgængeren.

Den ny Citroën C4
Citroën
Ny C4 fra Citroën
Citroën præsenterer nu en ny udgave af den populære C4. Den ny C4 har et spændende design, som udstråler energi, og den høje kvalitet i fremstillingen er synlig ved første blik. Det er en bil, som henvender sig til både  privat- og erhvervskunder.
Som ved lanceringen af den nye Citroën C5 i 2008 og den nye Citroën C3 i 2009 er den ny C4 et tydeligt bevis på den know-how og innovation, som Citroën løbende fornyer sit modelprogram med.

Miljøvenlig bil med nyeste stop-start-teknologi
Den vil kunne leveres med seneste generation af Stop&Start, som til at begynde med udleder 109 g CO2 pr. km og siden hen 99 g/km, samt en ny generation dæk, Michelin Energy ™ Saver, der har en særlig lav rullemodstand og reducerer udledningen af CO2 med 5 g/km. Takket være den omhyggelige udvikling af bilen er vægten holdt nede, og 15 pct. af materialerne i bilen er grønne, hvilket er den højeste andel for en model fra koncernen.

Mere sikkerhed med bl.a. overvågning af den døde vinkel
Den ny C4 vil bl.a. kunne leveres med sidespejle med overvågning af den døde vinkel, programmerbar fartpilot og hastighedsbegrænser og på flere markeder det særlige koncept e-Touch, som bl.a. omfatter ecall.

Komfort for alle i bilen
I udviklingen af bilen er der lagt vægt på en høj komfort for alle i bilen. Den indbydende kabine er udstyret med komfortable sæder og byder på særlige muligheder for personlige valg (baggrundsfarven i instrumenter, gradueret styring af klimaanlæg m.m.).

Kommer til Danmark i begyndelsen af 2011
Den ny C4 produceres i Frankrig på fabrikken ved Mulhouse og lanceres på de første markeder inden årets udgang. I Danmark formentlig i begyndelsen af 2011. Det er endnu for tidligt at sige noget om det danske modelprogram og priser.
Inden lanceringen har den tilbagelagt over 2 mio. test-km for at sikre en høj kvalitet.
I forhold til den tidligere model er den ny C4 vokset, men den er stadig en kompakt bil: 4,33 meter lang (+ 5 cm), 1,79 m bred (+ 2 cm) og 1,49 cm høj (+ 3 cm). Adgangen til kabinen og rummeligheden er forbedret, ikke mindst hvad højden angår. Bagagerummet er stort (408 liter) og har en meget regulær form samt lav læssehøjde.

Støjdæmpning på niveau med C5
Proportionerne i den ny C4 udstråler en robust og stabil bil, hvor de omhyggelige samlinger og tolerancer afspejler høj kvalitet. De aerodynamiske linjer fremhæves af spoileren for og bag.
Oplevelsen af høj kvalitet genfindes i kabinen med den moderne formgivning af instrumentbordet og den velindrettede førerplads. Materialerne er udvalgt med stor omhu, og den gennemførte støjdæmpning er på niveau med den i C5.
 
Kreativ Teknologi for at gøre hverdagen enkel

Ud over de kendte teknologier som elektronisk styret gearkasse, hill-holder, elektrisk parkeringbremse, vejstribealarm (advarsel mod utilsigtet overskridelse af de hvide striber), opmåling af plads ved parkering m.m. vil den ny C4 kunne leveres med en række nye former for udstyr:
* sidespejle med overvågning af den blinde vinkel . programmerbar fartpilot og hastighedsbegrænser (mulighed for at lagre flere valg).
* ny type tågeforlygter . sæde med massagefunktion . personlige valg (baggrundsfarven i instrumenter, gradueret styring af klimaanlæg m.m.).
Den ny C4 er udviklet for at sikre alle i bilen maksimal komfort og maksimal udnyttelse af tiden, så transporten foregår på en afslappet måde.

Bruger 0,2 liter mindre brændstof pr. 100 km
* vægtkontrol … selv om den ny C4 er vokset i cm og i præstationer, er det lykkedes at holde  vægten nede, bl.a. takket være nye produktionsmetoder som f.eks. svejsning med laser
* ny generation dæk, Michelin Energy ™ Saver, med lav rullemodstand på nogle udgaver, betyder en reduktion på 5 g CO2/km, svarende til en besparelse på 0,2 liter brændstof pr. 100 km.
* høj anvendelse af grønne materialer, 15 %, hvilket er den højeste andel for en model fra koncernen
* ny generation e-Hdi-motorer med seneste generation af Stop&Start. Med elektronisk styret gearkasse betyder det en udledning på 109 g CO2/km ved lanceringen og siden 99 g/km.