2. juni 2010 - FDM

BMW og Alfa er sikre
BMW 5-serien og Alfa Romeo Giulietta får 5 stjerner, Mazda CX-7 kun 4.

Alfa Romeo er blevet god til at lave sikre biler. 5 stjerner til ny Giulietta.
FDM
Topkarakter til BMW og Alfa
Komfort og sikkerhed går hånd i hånd i seneste Euro NCAP crashtest, hvor BMW og Alfa Romeo får topkarakter med 5 stjerner. Mazda firehjulstrækker får "kun" 4 stjerner.
Forsommerens høst af testresultater fra den fælleseuropæiske crashtestorganisation Euro NCAP er begrænset til kun tre biler: Alfa Romeo Giulietta, BMW 5-serien og Mazda CX-7. Overordnet set fik Giulietta og BMW 5 topkarakteren fem stjerner, mens den store firehjulstrækker fra Mazda kun opnåede fire stjerner.
”Resultaterne viser, at bilfabrikkerne har fået flot styr på kollisionssikkerheden, når det handler om personbiler i klassisk forstand, mens de større firehjulstrækkere stadig har plads til forbedringer,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Mazdas nakkestøtter yder ringe beskyttelse mod whiplash

Når det drejer sig om beskyttelse af fører og passager, viser airbags fortsat stigende effekt, så både hoved, overkrop og ben opnår en god beskyttelse i tilfælde af en kollision.
”Hovedstøtterne er i tilfældene Alfa og BMW blevet fremragende med en meget fin beskyttelse mod whiplash-skader, mens Mazda viser tegn på ringe beskyttelse og dermed illustrerer forskellen mellem en god og en dårlig bil,” siger Søren W. Rasmussen.

BMW'ens motorhjelm løfter sig og fanger fodgængeren
Testen har også undersøgt bilernes evne til at mindske skader på fodgængere i tilfælde af en kollision. Igen udviste BMW fremragende egenskaber, idet motorhjelmen løfter sig aktivt ved en kollision, så selve motorhjelmen fungerer som en stødzone, der kan optage den ellers dræbende energi.
”Det giver et meget flot resultat for BMW 5-serien. Den store Mazda CX-7 klarer sig modsat ringe, hvilket kan medføre store skader på fodgængere i tilfælde af kollision,” forklarer Søren W. Rasmussen.

De 3 biler:

BMW 5-serien. 5 stjerner
Kommentar: BMW 5-serien opnår en meget flot karakter samlet set. Kabinen forbliver stabil under kollisionen og beskytter både fører og forsædepassager fremragende. Også beskyttelsen fra hovedstøtten er meget flot. Den aktive sikkerhed er til topkarakter, idet bilen er standardudstyret med ESC, fartbegrænser og selealarmer ved alle siddepladser.

FDMs konklusion: BMW viser at høj sikkerhed og stor komfort nu går hånd i hånd.

Alfa Romeo Giulietta. 5 stjerner
Kommentar: Alfa Romeo Giulietta opnår et meget flot resultat. Både fører og passager er meget godt beskyttet ved både hoved, overkrop og lår. Ved sidekollision opnår bilen stort set topresultat – kun overkroppen får lette belastninger ved den meget kraftige pæletest. Fodgængerbeskyttelsen er overordnet fin, men forkanten af motorhjelmen kan give kvæstelser, hvilket trækker ned. Alle udgaver har ESC og selealarmer, og det udløser en høj karakter i kategorien ’Aktiv sikkerhed’.

FDMs konklusion: Alfa Romeo er i lighed med modermærket Fiat blevet mester i sikre biler.

Mazda CX-7. 4 stjerner

Kommentar: Kabinen forbliver stabil under testen, og overordnet er beskyttelsen af passagererne god. Men den nedre del af instrumentbordet giver høj risiko for skader på lår og fødder, og det trækker ned. I den hårde pæletest klarer bilen sig mindre godt med høj belastning af brystet som følge. Hovedstøtterne opnåede katastrofalt ringe resultat ved vurdering af beskyttelsen if. med kollision bagfra. Fodgængerbeskyttelsen er heller ikke god. Den aktive sikkerhed trækkes lidt ned, fordi der ikke er selealarmer på alle sæder, ligesom bilen ikke har indbygget fartbegrænser.

FDMs konklusion: Mazda skuffer. En så stor og dyr bil burde helt klart være bedre.