24. maj 2010 - Applus+ Bilsyn

Fugtige biler ruster nu
Sol, fugt og middeltemperaturer får bilerne til at ruste i forsommeren.

Kombinationen af fugt og sol skaber ideelle betingeler for rust netop nu.
Applus+ Bilsyn
Biler ruster i solen
Først fik danske biler med grovfilen i løbet af vinteren, hvor de måtte lægge karosseri til store mængder sne og salt. Nu udsætter den spirende ”forårssol” og et vejr med masser af fugt igen bilerne for fare. Det oplyser Applus+ Bilsyn, som løbende rådgiver danske bilejere i forebyggelse og bekæmpelse af rust.

Rustfugt simrer i bilen
”De lune temperaturer mellem 10 og 20 grader med en konstant forekomst af forårsfugt betyder, at bilerne konstant er badet i en simrende fugtlage, der kan forårsage betydelige rustskader på bilen, især når der sidder rester fra vinterens saltning rundt omring i hulrum og samlinger. Derfor anbefaler vi, at man får bilen gennemgået af professionelle fagfolk for at sikre, at bilen er beskyttet mod rust,” siger adm. Direktør hos Applus+ Bilsyn, Arne Willerslev-Legrand.

Fugten tager af i sommerens løb
Effekten er særlig markant i år på grund af den hårde vinter, og bilerne har været udsat for fugt og salt igennem en væsentlig længere periode sammenlignet med tidligere år.
Fugten tager dog af i løbet af sommeren. I takt med at temperaturerne stiger, fordamper væden stille og roligt. Når vandet er væk, ruster bilen stort set ikke, hvis den vel og mærke er ordentligt beskyttet, og den eksisterende behandling ikke er blevet slidt eller tør.

Bolsje-effekt: Små huller bliver til større
”De vejrmæssige forhold i øjeblikket med sol, konstant fugt og temperaturer omkring de 15-20 grader svarer for en bil til, at man går rundt og sutter på et bolsje dagen lang i flere uger i træk. Ligesom det reducerer tændernes emalje, får en bil uden rustbeskyttelse ”huller, eller rust, i sin overflade,” tilføjer Arne Willerslev-Legrand.

Pas på fugleekskrementer og nedfald fra træer

Danske bilejere bør samtidig beskytte deres biler mod andre naturmæssige forhold, som bogstavelig talt kan give bilerne ridser i lakken.
Foråret betyder, at bilerne ofte bliver ramt af fugleekskrementer eller nedfald fra træer, som kan være farligt for bilernes maling, fordi de ætser eller laver buler i lakken. Det betyder, at fugleefterladenskaber og andet nedfald straks skal fjernes med vand og svamp uden, at overfladen ridses, anbefaler Applus+ Bilsyn.

Undgå rust
Danskerne kan selv gøre en masse ting for at beskytte bilen:
* Vask bilen hyppigt
* Køb et nanobaseret lakbeskyttelsesprodukt og påfør efter vask.  Billakken forstærkes mod ridser og skrammer fra salt, sand og småsten
* Få rustbeskyttelsen vurderet i din synshal
* Foråret er den bedste tid at få foretaget supplerende rustbeskyttelse i
Kilde: Applus+ Bilsyn