6. maj 2010 - FDM

Toyota-ejere mest tilfredse
Toyota vandt AutoIndex 2010 foran BMW og Audi.

Toyota er testvinder i Autoindex igen.
FDM
Toyota topper AutoIndex 2010
Fastlåste speederpedaler med dødsulykker til følge. Tilbagekaldelser af mere end to millioner biler og masser af dårlig omtale. Årets første kvartal var alt andet end mildt ved Toyota. Alligevel topper det japanske bilmærke AutoIndex 2010, som er FDMs årlige brugerundersøgelse af bilejernes tilfredshed med deres bilmærke.
På de to følgende pladser finder man som sidste år BMW og Audi, mens Mercedes er ny på 4. pladsen. I den anden ende må Chevrolet endnu en gang tage til takke med en placering som bundprop, viser undersøgelsen i FDMs nyeste udgave af Motor.

Toyota i fremgang i en krisetid
”Det er andet år i træk, at Toyota topper AutoIndex. Faktisk går de lidt frem i årets undersøgelse. Det skyldes nok, at Toyota har formået at tackle krisen på en måde, som ejerne har været tilfredse med,” siger Motors ansv. chefredaktør Bo Christian Koch med henvisning til, at mens Toyotas image gennemsnitligt faldt 4,4 pct. blandt de øvrige bilejere, steg det under krisen 0,9 pct. blandt Toyota-ejere.

Tronskifte i afstemningen om bilejernes egen bil
Mens der i det samlede resultat altså ikke har fundet noget tronskifte sted i år, forholder det sig anderledes i målingen af bilejernes vurdering af egen bil. Her skubber Audi sig forbi sidste års etter, BMW, mens Saab og Volvo kommer ind på 3. og 4. pladsen. Også i denne kategori indtager Chevrolet sidstepladsen med tre franskmænd, Renault, Citroën og Peugeot, lige over sig.

Resultaterne bliver brugt positivt

”AutoIndex er først og fremmest et godt forbrugerværktøj for dem, der står og skal købe bil. Her er det bilejerne selv, der ud fra deres egne erfaringer og oplevelser bedømmer deres biler. AutoIndex har nu gennem otte år afdækket de danske bilejeres tilfredshed med deres bil, og vi har et meget omfattende datamateriale at basere vores vurderinger på. Vi ved, at AutoIndex bliver taget meget alvorligt i bilbranchen, som bruger resultaterne til at måle sig op mod konkurrenterne, og vi kan se, at mange bruger det aktivt til at sikre en positiv udvikling i forholdet mellem mærket og kunden. Det er godt for forbrugerne,” siger Bo Christian Koch.

47.000 danske bilejere med i undersøgelsen
AutoIndex udarbejdes hvert år i samarbejde med Loyalty Group A/S blandt bilejere i Danmark, Sverige og Norge. Alle respondenter har en bil, som er under otte år. Mere end 47.000 danske bilejere deltog i årets AutoIndex, som måler bilejernes tilfredshed på fire områder: Bilen, forhandleren, værkstedet og loyaliteten.