4. maj 2010 - Applus + Bilsyn

Få gode råd om miljø
Bilsynsvirksomheder skal hjælpe miljøet ved at rådgive bilisterne.

Dækskift kan begrænse brændstofforbruget.
Tjekliste kan være vejen frem
Danske bilsynsvirksomheder bør i fremtiden rådgive bilejere mere aktivt om, hvordan de ved f.eks. at købe miljøvenlige dæk i stedet for almindelige dæk kan reducere udledningen af CO2 og dermed gavne miljøet.
Det siger adm. direktør hos Applus+ Bilsyn, Arne Willerslev-Legrand, som gerne ser, at alle bilsynsvirksomheder udarbejder en fast tjekliste eller tilsvarende, som de konsekvent miljørådgiver deres kunder ud fra.
”Vi er bileksperter og besidder en stor viden i forhold til mange forbrugere. Det gælder også indenfor miljøsikring af køretøjerne. Det bør komme vores kunder og miljøet til gode. Derfor foreslår jeg, at bilsynsvirksomheder i højere grad gør miljørådgivning til en integreret del af rådgivningen, når vi modtager kunder og syner biler, varevogne, busser og lastbiler,” siger Arne Willerslev-Legrand.

Savner politisk opbakning
Ud over at Applus+ Bilsyn er tilhænger af de nye lavenergidæk, der i væsentlig grad kan reducere bilers brændstofforbrug, så mener bilsynskæden også, at myndighederne overvejer, hvilke andre miljøområder bilsyn kan gøre en forskel på. Mulighederne er mange, men det skal støttes fra politisk hold før det får gennemslagskraft. Reduktion i de grønne afgifter til bilister der kører på lavenergidæk samt konsekvent korrektion af dæktryk ved syn er to områder, der på en helt enkel måde kan have positiv miljøgevinst nu og her.
”Hos Applus+ Bilsyn gør vi desuden vognmænd og chauffører i de tunge køretøjer opmærksomme på reglerne for de nye miljøzoner. Ikke bare dem i Danmark, men også i udlandet. Det samme gælder kunder vi véd skal på ferie, eksempelvis i Tyskland. På den måde gør vi noget godt for miljøet samtidig med, at bilejerne slipper for at betale tårnhøje bøder eller blive tilbageholdt,” siger Arne Willerslev-Legrand.

Følg forbrugerne
Applus+ Bilsyn mener, at det er på tide, at bilsynsbranchen, som efter privatiseringen i 2005 har fået rigtig mange roser hos forbrugerne i forbrugertilfredshedsundersøgelser, tager et nyt stort skridt imod forbrugerne, som bliver mere og mere ”økologisk bevidste”.
”Miljø- og klimabevidsthed spiller en stadig større rolle hos forbrugerne, og vi kan vinde større tillid samt styrke vores omdømme hos forbrugerne ved at håndtere og efterleve de værdier i vores måde at drive forretning på. Samtidig med at vi kontrollerer for fejl, skal vi også i højere grad rådgive danskerne til højere sikkerhed, en bedre biløkonomi og mindre forurening. Det er det, forbrugerne ønsker. Det er det, vi skal give dem,” siger Arne Willerslev-Legrand.