3. maj 2010 - ADAC
|
|
|
Fiat Panda har sammen med C1, 107 og Aygo kun sjældent nedbrud.
|
ADAC / Bilpriser.dk
C1 og Panda til tops
ADAC, der er Tysklands svar på FDM, har netop udsendt sin Vejhjælpsstatistik 2009, og hvis man gik og troede, at franske og italienske biler gik i stykker, bare fordi man kikkede på dem, kan man godt tro om igen. De minibiler, der sjældnest fik ADAC-vejhjælp i 2009 var Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo og Fiat Panda. De tre førstnævnte er trillinger, der laves på samme fabrik i Tjekkiet med en japansk Daihatsu-motor i bugen, mens Panda laves i Polen. Så det med at sætte nationalitetsmærker på biler er nok også efterhånden en umulig øvelse.
ADAC fik i 2009 ikke færre end 3,9 mio. henvendelser om vejhjælp - en stigning på 6 pct. i forhold til 2008 - og kunne umiddelbart hjælpe 85 pct. videre med det samme. Resten måtte slæbes væk.
Batteriproblemerne steg mærkbart i 2009, nemlig med 14 pct. Den hårde vinter i 2009-2010 har uden tvivl spillet ind her. Hård frost skiller fårene fra bukkene, når det gælder batterier.
Fabriksordninger forstyrrer ikke statistikken
ADAC har kun medtaget modeller, der er solgt i et stort antal. Herefter har ADAC målt antallet af nedbrud pr. 1.000 biler og korrigeret for antal kørte kmn og beregnet en karakter ud fra det. Et lavt tal er bedst. ADAC mener ikke selv, at resultaterne er misvisende, som nogle kritikere hævder. Ganske vist kan et bilmærke undgå, at dets købere ender i ADAC-statistikken ved at tilbyde egen vejhjælp, men det gør alle mærker efterhånden, og langt de fleste ADAC-medlemmer tilkalder alligevel ADAC, når de strander et sted.
Her er resultaterne:
Minibiler
Småbiler
Mellemklassen
Øvre mellemklasse
Sportsvogne/Cabrioleter
SUV
Lille MPV-klasse
Stor MPV-klasse
Karaktersystem
Læs mere på www.adac.de
|
|