29. april 2010 - Bilpriser.dk

Cabrioleter i frit fald
Billig fleksleasing får brugte cabrioleter til at falde i pris. Eksportér din cabriolet!

En Mazda MX-5 som denne fra Hersild og Heggov er bedst til at holde værdien.
Bilpriser.dk
Cabrioleter i frit fald
Ejer du en cabriolet, så har du, udover udsigt til blå himmel og vind i håret, udsigt til at tabe masser af penge på den. Brugtpriserne på cabrioleter er i inde i et sandt uvejr, og en måde at redde nogle af pengene på er ved at sælge dem til eksport og vælge en anden form for ejerskab, fleksleasing, oplyser online vurderings- og brugtbilsiden Bilpriser.dk, hvis eksperter har analyseret situationen for B. T.

Nu kan registreringsafgiften betales i småbidder

”Reglerne for registreringsafgifter er ændret i 2009, og det er nu muligt for leasingselskaberne at betale registreringsafgiften i småbidder. Før blev alle importerede cabrioleter pålagt hele registreringsafgiften på en gang. Nu kan leasingselskaberne hente de brugte til Danmark, når de er tre år gamle og nøjes med at betale en halv procent af afgiften per måned. Det betyder, at de kan give forbrugerne nogle meget attraktive tilbud på fleksleasing, og derfor vil færre købe de brugte cabrioleter. Og så falder de naturligvis til priserne igen er konkurrencedygtige”, fortæller chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.
Eksempelvis regner han med, at en af de brugte VW Golf 1.6 Cabriolet fra 2004, der er annonceret på Bilpriser.dks bilbase til 149.000 kr. vil falde med hele 76 pct. over de næste fem år og yderligere 50.000 km. Kun Mazda MX-5, der har opnået en form for kultstatus, vil klare sig hæderligt. Et brugt eksemplar fra 2005 til 187.000 kr. ventes at falde 54 pct. over fem år og de ekstra 50.000 km.

Behold cabrioleten og tag tabet - eller sælg til eksport

Den ny situation gør, at man enten skal beholde sin brugte cabriolet og acceptere det værditab, der kommer. Mange køber jo cabrioleter med hjertet. Eller man skal redde det, man kan og så anvende pengene i en fleksordning af samme bil. Det vil i mange tilfælde være en bedre forretning efter de 5 år, der beskrives her.
”Skat har altid vurderet cabrioleter meget højt, og det vil man kunne skynde sig at udnytte, inden Skat justerer cabrioleterne ned,”, tilføjer Niels Grøftehauge.
”For at eksportere skal sælger få lavet en vurdering hos Skat, og hvis den er fornuftig, skal man enten selv sælge bilen til eksport eller finde en bileksportør. Dem finder man nemmest ved for eksempel ved at sætte bilen på en online bilauktion som Autocom.dk, hvor 4.000 bilhandlere hver dag byder ivrigt på de egnede eksportbiler”, oplyser Niels Grøftehauge.
Man får dog ikke hele restafgiften tilbage, når man eksporterer sin bil. Staten trækker 15 pct., dog mindst 7.500 kr. Men det kan alligevel være en god forretning, hvis man når at sælge, inden prisfaldet for alvor slår igennem.

Vælg fleksleasing i stedet, hvis det skal være billigst
”Mange har et stærkt bånd til cabrioleten i garagen, og de pusler om den i vinterhalvåret. Det er jo godt nok. Men det er fra vores syn en lidt skidt forretning. Vi mener, at hvis man vil køre i cabriolet og gøre det så billigt som muligt, så er løsningen fleksleasing, måske i seks-syv måneder om året. Derefter lader man leasingselskabet parkere den vinteren over - uden registreringsafgift - og næste år leaser man den samme eller en anden model”, slutter Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

 

 

 

 

 

 

Forventede prisfald på syv brugte cabrioleter

over 5 år og 50.000 km i alt

     
       

Model

Pris

Værditab

Pct.

Peugeot 206 1.6 CC 110 hk, 2004, 97.000 km

129.900

83.464

64,3

VW Golf 1.6 101 hk, 2001, 107.000 km

149.000

113.488

76,2

Renault Mégane 1.6 110 hk, 2004, 39.000 km

179.900

133.070

74,0

Chrysler Sebring 2.7 203 hk, 2006, 29.000 km

279.000

228.014

81,7

Opel Astra  2.0  200 hk  TwinT, 2006, 24.000 km

299.900

176.512

58,9

Ford Focus 2.0 145 hk, 2007, 32.000 km

339.900

208.874

61,5

Mazda MX-5 1.8 146 hk, 2005, 45.000 km

187.000

101.000

54,0

Bilerne er fundet på Bilpriser.dk

 

 

 


Ovenstående skema kan downloades som PDF-fil
her

Reglerne om bileksport finder du hos Skat
her