28. april 2010 - Continental

Dæk til luksusbiler
Nyt dæk godt for acceleration og køreglæde.

Nyt Continental-dæk forøger styre-og bremseevnen

Continental
Nyt dæk gør kørslen lettere
Danskere, der tillader sig den luksus at køre i sportsvogne som Porsche, Ferrari eller Maserati, kan nu sætte nye dæk på deres bil, som gør det nemmere at styre og bremse bilen.
Storproducenten af bildæk Continental, der traditionelt udvikler sine dæk gennem minutiøse tests på bane, har som noget nyt udviklet en stor del af det nye ContiSportContact 5 P-dæk gennem avancerede computersimuleringer, hvor belastning af dækkene testes elektronisk. ”P” står for performance, eller ydeevne, fordi dækket er til sportsvogne. ContiSportContact 5 P har allerede vundet den første dæktest i det tyske blad AutoBildSportscars udgave 4/2010.

Teknologisk landvinding
”Ligesom rumfartsindustrien og motorsporten har været katalysatorer for udviklingen af mange højteknologiske produkter til autoindustrien, løfter udvikling via computermodeller nu også kvaliteten af dæk. De nye computermodeller gør det muligt, med stor præcision, at afprøve belastningen af dæk, og se hvor godt bilen kan styre og standse ved forskellige hastigheder - ved kørsel ligeud og i sving,” siger Georg Nielsen, adm. direktør hos Continental Dæk Danmark A/S.

Godkendt til bl.a. Audi og Mercedes
De nye dæk bliver fabriksmonteret og er OE godkendt til bl.a. Audi TT RS og Mercedes AMG C, E og SL klasse. Continental har lånt computermodeller af hjulophæng fra de forskellige bilmærker og har udviklet dæk, som i et vist omfang målretter sig kravene fra de enkelte modeller, herunder krav til både for- og bagdæk på hver bilmodel.
På superbilerne er bagdækkene udsat for den største belastning, fordi det er herigennem, at bilen accelererer, mens fordækkene kommer på arbejde, når bilen drejer eller bremser.

Dæk til almindelige biler på vej
”Til næste år kan danskerne købe på mange måder tilsvarende dæk, der er specialudviklet til almindelige biler. Disse dæk vil indeholde mange af egenskaberne i ContiSportContact 5 P-dækket, og det betyder en større styrepræcision og et endnu bedre vejgreb også på tør vej,” siger Georg Nielsen.