26. marts 2010 - FDM / ADAC

Pirelli vinder dæktest
Det bedste sommerdæk er et Pirelli Cintauru P6, mener ADAC og FDM

Pirelli Cintauru P6 er bedste sommerdæk - men der er gode og billigere alternativer.
FDM
Mange gode sommerdæk
Pirelli er topscorer i FDMs test af de nyeste sommerdæk, mens en række asiatiske dæk er så ringe, at man ikke skal købe dem.
ADAC, FDM og andre europæiske bilklubber har lavet testen med 36 dæk i den populære størrelse på 15 tommer og den sportslige på 17 tommer.
"Udviklingen inden for dækteknologien går forrygende, og de dæk, der for blot få år siden klarede sig hæderligt, er langsomt på vej ned i feltet til fordel for de nye konstruktioner, som især er blevet fremragende på våd vej", fortæller redaktør Søren W. Rasmussen fra FDM's blad Motor.
"Og mens det er de store og anerkendte mærker, der fylder toppen af listen, har en helt ny liga af stort set ukendte mærker langsomt sneget sig ind på markedet - som bundskrabere i testen desværre. Det er ofte billige dæk, der har en fremragende slidstyrke, men som til gengæld er så ringe på våd vej, at Motor kun kan anbefale, at man lader være med at købe dem. I den modsatte ende har Pirelli lagt sig øverst i førerfeltet. Fabrikantens nye dæk giver konkurrenterne baghjul i den vigtige disciplin „våd vej”, samtidig med at de øvrige egenskaber er i top", fortsætter han.
 
Dækkene i testen passer til den danske vognpark
Når Motor tester dæk i samarbejde med de europæiske bilklubber, er valget af størrelser og dækmærker ofte genstand for en vis diskussion. Dels søger vi hvert år en størrelse, vi ikke lige har haft fat i, dels er valget af dæk præget af et ønske om at vise bredden af dækmarkedet. Nogle gange er det Danmark, der trækker det korteste strå, når der skal tages hensyn til de enkelte landes interesser, men i år sidder testen lige i skabet.
De to valgte dækstørrelser rammer lige ned i danskernes foretrukne dækstørrelser. 15-tommer dæk er fabriksmonteret på en lang række populære modeller som Peugeot 308 og VW Golf, og den store 17-tommer kategori at der, hvor mange søger hen, når standarddækkene skal skiftes ud med et par lækre alufælge og et sæt gode sommerdæk.

Man skal ikke automatisk vælge vinderdækket

Med 36 testede dæk er det let at miste overblikket, og man kan derfor let foranlediges til blot at vælge vinderdækket. Det er der ikke noget galt i, men ligesom med biler er det ikke altid testvinderen, der passer til ens eget behov. Det er derfor en god ide at dykke ned i testresultatet for at finde frem til lige det dæk, der passer bedst. Nogle dæk er bedst på tør eller våd vej, andre er kendetegnet ved en lav rullemodstand, hvilket leder til et lavere brændstofforbrug, mens andre dæk kan brillere med et lavt støjniveau.
Under alle omstændigheder vil vi med det danske klima in mente anbefale, at man vælger et dæk, der klarer sig godt på våd vej, da det er her, fårene skilles fra bukkene. Det handler kort og godt om sikkerhed.

Byt jævnligt dækkene, så sliddet fordeles ligeligt

Er det nu, der skal nye dæk på bilen, er udgangspunktet for en god og komfortabel kørsel på plads. Men mange biler slider forskelligt mellem for- og bagdæk. Det er derfor en god ide at bytte om dem for hver 10.000 km. Passer det i kørselsmønstret, kan det ske, når man bytter fra sommer- til vinterdæk, men ellers må man undervejs lave et lille skift. Her er det vigtigt, at man kun bytter blandt dækkene i samme side, da rotationsretningen derved bevares. Husk også jævnligt at kontrollere dæktrykket, der udmærket kan være ca. 0,1 bar højere end foreskrevet, for at mindske rullemodstanden.

Priserne på dæk er en jungle, og de varierer kraftigt fra forhandler til forhandler. Undersøg derfor markedet før køb. Tjek eventuelt dækpriser på www.daekpriser.dk og læs mere om dæk på www.fdm.dk/altomdaek
 

Dæktest sommer 2010: 185/65 R15 H  
Dæk Bedømmelse
Pirelli Cinturato P6 (testvinder)  *****
Nokian H  ****
Continental Conti-PremiumContact 2  ****
Dunlop SP Sport FastResponse ****
Uniroyal RainExpert ****
Michelin Energy Saver ****
Bridgestone Turanza ER300 ECO pia ***
EsaTecar Spirit 3 ***
Barum Brillantis 2 ***
Semperit Comfort - Life ***
Firestone TZ 300a ***
Yokohama C.drive 2 ***
Kumho Solus KH17 ***
Fulda Carat Progresso ***
Goodyear DuraGrip  **
Ceat Tornado  **
Lassa Impetus REVO **
Interstate Touring IST - 1 M+S *
Goodride Radial S06 M+S  *
   
Dæktest sommer 2010, 225/45/17:   
Dæk Bedømmelse
Pirelli Cinturato P7 (W) (testvinder) *****
Dunlop SP Sport Maxx TT (Y) ****
Continental Conti SportContact 3 (Y) ****
Michelin Pilot Sport 3 (Y) ****
Bridgestone Potenza  RE050 A (Y) ****
Goodyear Eagle F1 Asymetric (Y) ***
Vredestein Ultra Cento (Y) ***
Hankook Ventus S1-evo (W) ***
Kumho ECSTA LE Sport (KU39) (Y) ***
Uniroyal RainSport 2 (W) ***
Firestone Firehawk SZ90 (Y) ***
Maloya Futura Sport (W) ***
Nankang Noble Sport NS - 20 (W) *
Sava Intensa (W)  *
Goodride Neza200 M+S (W) *
Wanli S-1063 (W)  *
Sunny SN 3800 M+S (W) *