23. marts 2010 - MA Autoparts

Uden filter ingen ferie
Efterhånden lukker flere og flere europæiske byer af for biler uden partikelfiltre.

Bilpriser.dk's journalist har fået HJS-filter på sin bil, og det er tjent hjem.
MA Autoparts
Bilferie uden partikelfilter?
Flere og flere europæiske byer indfører dette forår såkaldte miljø-zoner. Det betyder i praksis, at dieselbiler skal have partikelfilter for at måtte køre ind i listen af byer, der blandt andet omfatter populære tyske turistbyer som Berlin og München.  Lige nu er der 40 tyske byer/områder med miljøzone og en række byer overvejer at indføre zoner. Som turist i en dansk indregistreret bil risikerer man en bøde på 40 Euro, hvis køretøjet ikke har det lovpligtige mærkat.
Senest har også Rom og Milano indført såkaldte "zona traffico limitato", hvor det som udgangspunkt kun er indbyggere eller personer med særligt ærinde, der kan få et miljømærke til.

Strafafgift for at køre uden filter i Danmark fra 1. april
Alt i alt byder dette forår således på stramninger overfor dieselbiler uden partikelfilter over store dele  af Europa.
Herhjemme strammes grebet også om diesel-biler uden partikelfilter, idet der fra 1.april indføres en ekstra registreringsafgift på 1.000 kr. om året for dieselbiler uden partikelfilter.
Der findes ikke noget præcist tal for, hvor mange dieselbiler uden filter, der er indregistrere på danske nummerplader, men tallet anslås til at være ca. 300.000 stk.
Hvis man som ejer af en dieselbil uden filter vil kunne køre frit i Europa og slippe for afgiften, er der ingen vej uden om at eftermontere et partikelfilter på bilen.
Et eftermonteret filter løfter som udgangspunkt en bil en klasse op, så en bil til rød zone kommer op i gul zone og en bil i gul zone kommer op i grøn zone.
Man bør i øvrigt få en pæn slat mere for sin brugte bil, hvis den har eftermonteret partikelfilter i forhold til, at den ikke har.

7 tyske byer på vej med krav om grøn mærkat
Adgang til eksempelvis de tyske zoner afhænger af bilens forureningsgrad, hvor den enkelte bil kan få tildelt enten en rød, en gul eller en grøn miljømærkat. I de fleste byer er der en overgangsordning, hvor alle biler, hvad enten de har en rød, gul eller grøn mærkat, har tilladelse til at køre ind i zonen. Når overgangsperioden udløber i den enkelte by, vil det kun være biler med en grøn miljømærkat, der har tilladelse til at køre ind i miljøzonen. Det krav er eksempelvis gældende for Hannover og Berlin og senere følger Bremen, Frankfurt am Main, Köln, München og Münster.

Sørg for at få et filter, der er godkendt efter den tyske StVZO
Ved eftermontering af partikelfilter skal man sikre sig at filtret er godkendt og mærket efter regler i den tyske Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO) eller tilsvarende ordninger. Flere informationer kan findes på  Færdselsstyrelsens hjemmeside (fstyr.dk).
Tyske HJS er blandt de førende i levering af filtre til eftermontering og har mange års erfaring i produktion af de filtre, der sidder som fabriksmonteret i en række af de førende bilmærker.
I  Danmark er det MA-AUOTPARTS ApS som har importen af HJS.

Nye filtre er vedligeholdelsesfri

Der er tale om stålfiltre modsat de tidligere ofte keramiske filtertyper. Stålfiltrene er vedligeholdelsfrie og holder derfor bilens levetid ud.
Når der eftermonteres filtre, er det vigtigt, at katalysatoren fungerer optimalt, så hvis katalysatoren trænger til en udskiftning, er HJS også leveringsdygtig i filtertyper, hvor katalysator og filter er bygget sammen.

Her kan du finde yderligere oplysninger
www.umweltzone.net
www.umwelt-plakette.de
www.fstyr.dk
www.partikelfilter.nu