11. marts 2010 - Bilpriser.dk

Scor på den gamle Mercedes
Man kan score 33.000 kr. ekstra på at eksportere en Mercedes-Benz lige nu.

Lars Vilmar er kommet i klemme med sin C 180. Afgiften er for høj. Foto: Arne Petersen
Bilpriser.dk
Høje vurderinger
1. januar i år blev priserne på nye Mercedes-Benz-personbiler sat ned med op til 22 pct. Nogle modeller faldt med 150.000 kr. Men SKAT vurderer stadig bilerne efter de gamle listepriser, så man kan lige nu score godt 33.000 kr. eller mere på at sælge sin brugte Mercedes-Benz personbil til eksport.
”Vi har opdaget smuthullet på grund af en henvendelse fra en privatmand i Sønderjylland, der er blevet fanget i en klemme. Han importerede i september 2009 en ni år gammel Mercedes-Benz C 180 sedan med 124.000 km på tælleren. Den beregner SKAT en afgift på 97.516 kr. for. SKAT mener, at den brugte Mercedes fra Tyskland er 164.900 kr. værd på gaden i Danmark. Det er den listepris, SKAT kørte med i efteråret, og allerede på det tidspunkt var den listepris efter vores mening for høj”, forklarer chefanalytiker Niels Grøftehauge fra bilvurderingshjemmesiden Bilpriser.dk.

Mercedes-Benz-biler vurderes uændret højt trods prissænkning

”Det interessante er, at de stadig kører med den listepris, selv om priserne på de nye er sat ned. Derfor er det lige nu alt for dyrt at importere. Efter vores mening burde den pågældende bil på grund af indvirkningerne fra finanskrisen og importørens prisnedsættelse være faldet til 125.200 kr. I Tyskland har der været et prisfald på 35 pct. på den bil under finanskrisen, og det burde få indvirkning på de danske priser. Efter Bilpriser.dk’s vurdering burde prisen på gaden være 125.200 kr. Sønderjyden burde derfor kun betale 57.876 kr. og ikke SKATs 97.516 kr. - altså 39.700 kr. mindre - i afgift”, forklarer Niels Grøftehauge.

Det kan være en lukrativ affære at sælge sin gamle Mercedes-Benz til eksport
Men der er som bekendt to sider af samme sag, så mens det efter alt at dømme er alt for dyrt at importere en Mercedes-Benz, så gør SKATs brug af de forældede listepriser det til en lukrativ affære at eksportere sin brugte Mercedes-Benz lige nu. Niels Grøftehauge forklarer:
”Når man sælger en bil til eksport, får man en eksportgodtgørelse i form af den resterende afgift på bilen, dog fratrukket 15 pct. eller mindst 7.500 kr. Så i dette tilfælde vil ejeren af en tilsvarende C 180 få 97.576 kr. minus 15 pct., altså 82.939 kr. tilbage fra SKAT. Hvis prisen havde været 125.200 kr., som vi siger, så ville ejeren kun få 85 pct. af de 57.876 kr., altså 49.194 kr. tilbage fra SKAT. Forskellen på 33.744 kr. kan ejeren putte lige ned i lommen. Men man skal skynde sig, for SKAT lukker nok hullet på et eller andet tidspunkt. SKATs listepris gælder foreløbig til udgangen af april”, oplyser Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

Få en professionel til at eksportere bilen

Han anbefaler, at man ikke selv giver sig i kast med at eksportere bilen:
”Det er de færreste, der selv har tiden og den nødvendige viden til det, så jeg vil anbefale, at man besøger adskillige forhandlere eller sælger bilen på en online bilauktion som f.eks. Autocom.dk, hvor bileksportørerne så kan slås om den. Det giver den højeste pris. Hvis man kun går  til én forhandler eller én professionel bileksportør, risikerer man at man at sælge for billigt, fordi man kun får ét bud”, siger Bilpriser.dk’s chefanalytiker Niels Grøftehauge.

"SKAT skyder åbenbart sig selv i foden"
Sønderjyden, som SKAT vil have de 97.516 kr. af, hedder Lars Vilmar og er fra Løgumkloster. Han ryster på hovedet af hele historien:
”SKAT skyder åbenbart sig selv i foden. Det er da tumbet, at SKAT hænger sig i gamle listepriser og gamle annoncer. Jeg har fundet otte annoncer på nettet på lignende biler, og de koster alle under 130.000 kr. Men nu har jeg anket sagen, og om 10 måneder er sagen afgjort i ankenævnet, og så får jeg forhåbentlig sat afgiften på min C 180 ned”, siger han.

Anbefaler af sælge bilen og måske købe den tilbage
Niels Grøftehauge tror ikke, at Lars Vilmar vinder sagen i ankenævnet:
”Praksis viser, at ankenævnet udelukkende går efter SKATs listepris, når der eksisterer en listepris på en model. Så mit bedste råd er, at han skal eksportere den inden udgangen af april og tage tabet på de 15 procent. Så kan han altid importere den tilbage eller købe en anden, når SKAT har sat listeprisen ned”, slutter Niels Grøftehauge.