16. oktober 2009 - Volvo

Lyden af Volvo
Volvo vil skabe en unik skandinavisk motorlyd

Volvos akustiske laboratorium er foret med lydarbsorberende materiale. Gulvet er hårdt og giver samme lydeffekt, som når der køres på asfalt.

Volvo
Hvordan lyder en Volvo?
Og hvordan skal den lyde for at imponere? Akustisk design får større og større betydning i bilverdenen. Med et helt nyt laboratorium kan Volvo's eksperter skabe endnu bedre motorlyd. Målet er, at Volvo-biler skal have en unik, skandinavisk lyd.

Akustisk laboratorium
Det nye akustiske laboratorium ligger i hjertet af Volvo Cars' produktionsanlæg i Göteborg. For at skabe optimale forhold til test af motorlyd har selve testkammeret lydabsorberende materiale formet som fremspring indbygget i vægge og loft. Der trænger ingen baggrundslyde ind i rummet, og der opstår ingen statiske lydbølger, der kan forstyrre afprøvningerne. Gulvet i det akustiske laboratorium er hårdt og en meget realistisk efterligning af den overflade, biler kører på. Det giver samme lydeffekt, som når man kører på asfalt.

"I vores nye testkammer kan vi teste firehjulstrukne biler i et helt anderledes miljø, end vi kunne tidligere," forklarer Eva Lahti, ingeniør med speciale i akustik hos Volvo Cars.

Hos Volvo arbejder 60 personer med lyd og vibrationer
Det nye testkammer er en del af Volvo Cars' NVH afdeling, der bekæftiger sig med lyd og vibrationer. Der arbejder over 60 personer i afdelingen med speciale i at skabe det perfekte lydmønster til Volvo's biler.

"Essensen af vores arbejde er, at de personer, der kører i vores biler, skal synes godt om lyden. Det  forventer kunder, som køber en bil i premiumklassen," fastslår Johan Stenson, chef for NVH centret.

Tre slags lyde
Groft sagt kan man tale om tre slags lyde:

1. Lyde, der irriterer – f.eks. knirke- og raslelyde samt vej- og vindstøj
2. Lyde, der informerer – f.eks. motorstøj og klikket fra forskellige kontakter
3. Lyde, der imponerer – f.eks. motorlyd og lyden af en dør, der lukkes

Det gælder om at eliminere lyde fra den første kategori, så man bedre kan høre de andre. Nu om stunder har akustisk design udviklet sig til at være noget af en videnskab blandt producenterne af biler i topklassen. Når det er sagt, er det en relativt ny videnskab.

"Der er ingen lang tradition for akustisk design, men der bliver stadig mere fokus på området. Vores udfordring er at give kunderne en rigtig "Volvo-lyd", fortæller Johan Stenson. Målet er at skabe en typisk skandinavisk lydkomfort og en akustisk palette, der matcher mærkets kerneværdier – sikkerhed, kvalitet, miljø og design.

Eva Lahti forklarer, hvad der menes med skandinavisk lydkomfort: "Her i Sverige og andre steder i Skandinavien har vi store, stille områder. Det akustiske miljø er åbent og frit, ikke intenst, og det er sådan, vores kunder forventer, at en Volvo skal lyde".

Når de arbejder med motorstøj, har medarbejderne i det nye laboratorium fokus på to slags lyde: Lyde, der informerer, og lyde, der imponerer.

Balance mellem lyd og handling
Eksperternes mål for den informerende motorlyd er at opnå optimal balance – bilens køreegenskaber, vejstøj, ratfornemmelse og motorlyd skal danne et sammenhængende mønster. "Hvis jeg kører med jævn hastighed, skal motoren have en behagelig, afslappet lyd. Men hvis jeg accelererer fra lav hastighed med fuld speeder, skal motoren lyde anderledes. Den skal bekræfte mig i det, jeg gør, så jeg bevarer min ubevidste forbindelse med bilen," forklarer Eva Lahti.

Konkurrencemoment
Johan Stenson har en fornemmelse af, at det at udvikle en imponerende motorlyd, godt kan gå hen og blive et vigtigt konkurrencemoment i kampen om kunderne.

"Den mest imponerende motorlyd har vi hidtil opnået i vores topklasse produkter. Den første bil, vi arbejdede med, var XC90 med V8-motor. Vi ville skabe en sofistikeret V8 lyd med et typisk europæisk islæt," forklarer Johan Stenson.  Og faktisk er det V8-motorlyden, der er Eva Lahti's favorit. Hun var med i en test, hvor bilen først blev kørt meget forsigtigt. Motoren hviskede diskret, lød lidt som en spindende kat. "Så skiftede vi testkører. Den nye kører trådte omgående speederen i bund. Wow! Hvor blev jeg overrasket – motoren viste en helt anden side af sin personlighed afhængig af, hvordan man kørte den. Fantastisk!"

Johan Stenson har sin egen favorit. Han kan godt lide lyden af Volvo's femcylindrede motorer, sådan som de lød i den allerførste Volvo 850. "Det var en herlig, dyb gurglelyd – ligesom rock and roll, når det er bedst!" siger han.

Lydløs går ikke
I den nærmeste fremtid står de akustiske eksperter i NVH centret over for spændende udfordringer. I 2012 begynder Volvo at sælge plug-in hybridbiler med en kombination af el- og/eller dieseldrift. Når en sådan bil kører på elektricitet, kører den næsten lydløst. Det betyder, at andre, mere generende lyde bliver lette at høre, og så bliver akustisk design for alvor vigtigt. Fra et trafiksikkerhedssynspunkt bliver andre ting lige så vigtige – man skal kunne høre en bil, der nærmer sig. Der vil formentlig bliver indført lovkrav i de fleste lande, og faktisk har nogle stater i USA allerede vedtaget sådanne love. I Europa foregår for øjeblikket diskussioner om, præcis hvor støjsvag en bil må være.

"Så hvordan skal vores plug-in hybrid lyde? Til nu har vi ingen erfaringer at læne os op af. Vi er nødt til at begynde at studere området meget snart," siger Johan Stenson. 

Fakta om det nye, semi-akustiske laboratorium i Volvo's NVH center
· Laboratoriet var fuldt funktionsdygtigt i første halvår 2009.
· Bygningen er isoleret mod vibrationer for at undgå al forstyrrelse udefra.
· Den treetages bygning har tre vibrationszoner.
· Testkammeret er støbt i beton. Det måler 22x15,9x6,75 meter.
· Det lydisolerende materiale, som dækker vægge og loft, måler 1,5 meter fra betonunderlaget til spidsen.
· Måleudstyret kan bruges til både firehjuls- og tohjulsdrevne biler.
· Den maksimale ydelse er 300 kW fra 90 til 250 km i timen til test af de høje ydelser.