15. oktober 2009 - BMW Group Danmark

Leasing uden risiko
BMW kunder behøver ikke frygte en stor ekstraregning

Vurderingen af en tilbageleveret leasingbil foretages hos BMW af en uvildig instans

BMW
Usikkerhed omkring leasingudgifter
Flere og flere bilister foretrækker at lease frem for at købe deres nye bil, men mange er stadigvæk usikre med hensyn til de udgifter, som muligvis venter, når bilen skal leveres tilbage ved leasingkontraktens udløb. At BMW kunder ikke har noget at være nervøse for i den anledning, fremgår af en undersøgelse, som BMW Financial Services over en periode på tre måneder har foretaget af alle returnerede BMW leasingbiler.

Bemærkelsesværdigt resultat
Gennemsnitligt opkræves der kun 3.984 kr. per returneret leasingbil for opståede skader. ”I praksis er den gennemsnitlige udgift oven i købet endnu lavere, da vi ikke har haft mulighed for at frasortere de skader, som kunden efterfølgende afklarer med sit forsikringsselskab. Faktisk viser vores undersøgelse, at hele 36 procent af BMW kunderne ikke modtager nogen regning overhovedet,” siger Christian Schröder, der er Commercial Director for BMW Financial Services i Danmark.

Klare linjer
Netop tilbageleveringen spøger fortsat som den store ukendte faktor i forbindelse med leasingbiler. BMW forsøger at imødegå denne utryghed ved at gøre alle forhold vedrørende leasingforløbet gennemskuelige for kunderne. ”Specielt når det gælder tilbageleveringen, bestræber vi os ihærdigt på at eliminere alle tvivlspørgsmål lige fra starten”, siger Christian Schröder.

Taksering af skader
Længe inden bilen skal leveres tilbage, har BMW kunderne således rig lejlighed til at orientere sig om hele tilbageleveringsprocessen, ligesom et udførligt, illustreret skadeskatalog minutiøst gennemgår forskellen mellem normal slitage og uacceptable skader på praktisk talt alle områder af bilen. ”Her kan vores leasingkunder for eksempel se, at små ridser eller stenslag i lakken er en følge af almindelig brug og naturligvis ikke takseres som skader. Noget andet er, hvis der er synlige borehuller i instrumentpanelet efter afmonteret ekstraudstyr eller hul i et sædebetræk. Og det har ingen af vores kunder hidtil haft svært ved at følge os i”, siger Christian Schröder.

Myter og virkelighed
Ifølge Christian Schröder skyldes meget af usikkerheden blandt bilisterne, at pressen tegner et alt for unuanceret billede og gerne holder liv i mange af de myter, der fortsat florerer omkring leasing. ”I medierne fremstilles tilbageleveringen for eksempel gang på gang som et decideret slagsmål mellem stridende parter, mens der for BMW kunder i virkeligheden er tale om en ret udramatisk affære”, siger Christian Schröder.

Vurdering foretages af uvildig instans
Bortset fra den forudgående information om hele forløbet bliver selve vurderingen af den tilbageleverede leasingbil foretaget af en uvildig instans – efter en nøje fastlagt procedure og i overværelse af kunden selv og den BMW forhandler, der har leveret bilen.
”Også i de tilfælde, hvor det er nødvendigt at udbedre en skade, forsøger vi altid at være kulante”, siger Christian Schröder og tilføjer: ”Det er jo i vores klare interesse at give kunden en god og fair behandling og dermed lyst til at lease en ny BMW.”