14. oktober 2009 - Volvo

Ny Volvo S60
Introduceres i 2010 med banebrydende sikkerhedsteknologi

En avanceret radarendhed, et kamera samt en central kontrolenhed kan advare føreren om en kollisionsrisiko.

Volvo
Ny Volvo S60 i København
For nylig havde bilinteresserede københavnere med skarpt syn mulighed for at få et glimt af den nye Volvo S60, der ellers først har verdenspremiere næste år. 

En kamufleret prototype af den nye sedanmodel har kørt rundt i de københavnske gader med henblik på test af en banebrydende ny sikkerhedsteknologi, som er i stand til at opdage en fodgænger foran bilen og bremse automatisk, hvis føreren ikke reagerer i tide.

Collision Warning with Full Auto Brake and Pedestrian Detection
Systemet bliver introduceret samtidig med den nye Volvo S60 i 2010. Volvo's sikkerhedseksperter har beskæftiget sig med teknologi til at opdage fodgængere i ti år, og testbiler har kørt rundt over hele verden. For nylig altså også i København.

"Når det endelige system skal designes, er man nødt til at tage faktorer som trafikal adfærd, vejforhold og klima med i betragtning. Alt i alt har vi indsamlet data fra over 500.000 kilometer kørt i normal trafik. Informationerne fra disse tests kan også bruges til avancerede computersimuleringer," forklarer Thomas Broberg, Senior Safety Advisor hos Volvo Cars.

Næste trin – at beskytte de ubeskyttede
De nye sikkerhedsfunktioner i Collision Warning with Full Auto Brake and Pedestrian Detection er næste trin i Volvo's løbende udvikling af teknologi, der opfanger farlige situationer og hjælper føreren med at mildne konsekvenserne af eller helt undgå uheld ved at yde støtte i den beslutningsproces, der indgår i en risikosituation. 

"Hidtil har vi udviklet systemer, der hjælper føreren med at undgå kollisioner med andre køretøjer. Nu tager vi et kæmpeskridt fremad med en funktion, som også giver større sikkerhed for ubeskyttede trafikanter. Og vi avancerer fra 50 til 100 procent automatisk opbremsning. Så vidt vi ved, er ingen af vore konkurrenter nået så langt på dette område," siger Thomas Broberg. Han fortsætter: 

"Denne teknologi bringer os et vigtigt skridt videre hen imod vores langsigtede vision om at udvikle biler, der ikke kolliderer. Vores mål for 2020 er, at ingen bliver dræbt eller kommer alvorligt til skade i en Volvo".

Først advarsel så automatisk opbremsning
Collision Warning with Full Auto Brake and Pedestrian Detection består af en ny, avanceret radarenhed, der er indbygget i bilens kølergrill, et kamera bag bakspejlet og en central kontrolenhed. Radar og kamera overvåger vejen foran bilen. Radaren har til opgave at opdage objekter og måle afstanden til dem. Kameraet afgør, hvilken type objekt der er tale om. 

I en nødsituation bliver føreren først advaret af et lydsignal sammen med et blinkende lys i forruden. For at fremprovokere en umiddelbar, intuitiv reaktion hos føreren ligner den visuelle advarsel et bremselys, der tændes. Hvis føreren ikke reagerer på advarslerne, og systemet vurderer, at en kollision vil indtræffe, tilfører det fuld bremsekraft til bilens bremser. 

"Både radar og kamera skal bekræfte objekter for, at bremserne bliver aktiveret. Det kan nu lade sig gøre ved hjælp af avanceret sensorteknologi," forklarer Thomas Broberg. 

Uheld med fodgængere er almindelige i bytrafik
I 2007 blev der dræbt 1.500 personer i EU landenes hovedstæder. Heraf var 43 procent fodgængere. Bilens hastighed har stor betydning for udfaldet af et uheld og risikoen for, at en fodgænger bliver dræbt i et trafikuheld, hvor den involverede bil kører 50 kilometer i timen, er 85 procent højere, end hvis hastigheden er 25 kilometer i timen.

"Vores mål er, at denne nye teknologi skal hjælpe føreren med at undgå at påkøre fodgængere ved hastigheder under 25 kilometer i timen. Hvis bilen kører hurtigere, er det målet at sænke hastigheden så meget som muligt, inden påkørslen sker. I de fleste tilfælde kan vi reducere kollisionskræfterne med omkring 75 procent. I betragtning af det store antal uheld, hvor fodgængere er involveret, vil denne nye funktion gøre en stor forskel, hvis det bare lykkes at sænkes uheldsrisikoen med 20 procent. Under særlige omstændigheder kan uheldsrisikoen sænkes med helt op til 85 procent," slutter Thomas Broberg.