25. september 2009 - Mazda Motor Danmark

Mazda3 MPS med 260 hk
Kraftfuld, lynhurtig og veludstyret

Fra november kan den nye Mazda3 MPS ses på de danske landeveje.

Mazda
Den nye Mazda3 MPS
I starten af november lander de første eksemplarer af den hurtigste Mazda på det danske marked: den nye Mazda3 MPS. Topmodellen i Mazda3-modelprogrammet har en tophastighed, der er elektronisk begrænset til 250 km/t, og den er i stand til at accelerere fra 0-100 km/t på 6,1 sekunder. Det er toppræstationer, der opnås takket være en 2,3-liters turbomotor med direkte indsprøjtning, 260 hk og et drejningsmoment på 380 Nm.

Priser fra 416.000 kr.
Mazda3 MPS er ikke bare lynhurtig, den er også usædvanligt veludstyret – selv for en bil i denne klasse. Standard er blandt andet et fabriksmonteret navigationssystem, drejelige bi-Xenon-forlygter, BOSE-stereoanlæg med 9 højttalere og CD-skifter, sportssæder dellæder, 2-zone klimaanlæg og meget mere. Den er også udstyret med Rear Vehicle Monitoring, der er et radar-baseret system, der advarer føreren mod biler i den blinde vinkel i forbindelse med overhalinger.

Prisen er 416.000 kr. ekskl. levering men inklusive metallak. Mazda3 MPS kan også leveres uden bagsæder som van til en pris på 222.123 kr. uden moms og 257.855 kr. inkl. moms.

Mere markant look
Udvendigt adskiller Mazda3 MPS sig tydeligt fra de øvrige Mazda3-modeller med en mere markant og aggressiv front, sideskørter, dobbelt udstødning og store 18” letmetalfælge med dæk i størrelsen 225/40 R18. Hækspoileren er gjort større for at give ekstra stabilitet ved høje hastigheder, og motorhjelmen har fået et karakteristisk luftindtag til den store intercooler, der er placeret oven på motoren.

Effektiv udnyttelse af hestekræfterne
Motoren på 2,3 liter er med sine 260 hk ekstremt kraftfuld, men Mazda3 MPS overfører alligevel kræfterne effektivt til vejen via forhjulene. Det gør den takket være et avanceret ”super-limited slip differentiale”, der sender kræfterne til det forhjul, der har bedst greb. Differentialet er kombineret med et elektronisk system, der reducerer motorens moment i de lave gear, når man accelererer kraftigt og drejer på rattet samtidig.