22. september 2009 - Ford

Effektive benzinmotorer
Nye Ford-benzinmotorer langt mere effektive end de nuværende

Fords Ecoboost-motor - benzin kan næsten konkurrere med diesel.
Ford / Bilpriser.dk
Ford Ecoboost på vej
Ford - den eneste store amerikanske bilfabrik, der ikke tog imod statslån - er i overhalingsbanen. Salget går godt, både i USA, Europa og Asien, og på udviklingsfronten er Ford også længere fremme i skoene end GM og Chrysler. Seneste eksempel er de nye Ecoboost-benzinmotorer, der sænker forbruget og CO2-udledningen med op til 20 pct.

Motorer forbedret på en lang række områder
Ford har valgt at forbedre sine benzinmotorer på flere områder: Variabel ventilstyring på såvel indsugnings- som udstødningssiden, lettere motorer i aluminium, et indsprøjtningssystem med 200 Bar tryk - hvilket giver benzindråber på 0,02 mm eller en femtedel af et menneskehårs bredde - lynhurtigt reagerende turboer med variabel geometri og rotorer, der kan spinne med op til 200.000 omdrejninger i minuttet, mindre friktion mellem de bevægelige dele - og meget mere. Det har resulteret i godt bundtræk fra kun 1.500 omdrejninger i minuttet, og også efter 5.000 o/m er der saft og kraft tilbage - i modsætning til de tungere og mere støjende dieselmotorer. Og netop en livligere og lettere motor er målet for Ford.

180 hk fra en 1,6-liters benzinmotor

I Valencia i Spanien vil Ford lave en 2-liters motor med 200 hk og derover. I Bridgend i England skal der laves 1,6-liters motorer med ydelser fra 150-180 hk. Den skal bl.a. bruges i C-Max. Senere kommer også en lille benzinmotor, der skal yde op til 130 hk. Den skal produceres i Køln i Tyskland og i Rumænien.

Venter at producere 1,3 millioner Ecoboost-motorer i 2012
Ford regner med allerede i 2012 at producere 1,3 millioner Ecoboost-motorer. De 750.000 af dem ventes at blive brugt i biler til det amerikanske marked, hvor diesel aldrig er slået an blandt privatbilister. I USA vil det dog blive nogle mere potente motorer, der vil blive leveret, nemlig en V6-motor på 3,6 liter med 360 eller 370 hk og et drejningsmoment på 475 Nm til modeller som Ford Taurus, Ford Flex, og Lincoln MKS/MKT. Downsizing i USA er nemlig ikke af gå fra 2 liter til måske 1,3 liter, men at gå fra V8 til V6... Det ændres der næppe på, før de superlave amerikanske benzinpriser sættes op.