10. september 2009 - Fisker Automotive

Fisker-sedan på podiet
Fisker satser på at få lov at køre på el i storbyerne i Europa.

Fisker Karma sedan - kun 83 g CO2 pr. km.
Fisker / Bilpriser.dk
Fisker-sedan klar
Amerikanske Fisker Automotive, som den dansk-amerikanske bildesigner Henrik Fisker er en af hovedmændene bag, er ved at være klar med sin Fisker Karma sedanmodel med fire døre. Den ventes på podiet på IAA i Frankfurt, når pressedagene starter på tirsdag. Den er som sportvognen en el-hybridbil, og den vil få lov at køre i storbyer som Berlin, Stuttgart, London og Amsterdam.
Det kræver blot, at føreren trykker på en knap, som sætter bilen i "stealth-mode". Så kører den på ren elektricitet. Efter 80 km må bilens fører efter alt at dømme søge en ladestander eller køre ud af byen. For så starter benzinmotoren i bilen for at lade bilen op.

Første plugin-hybrid i luksusklassen
Fisker Karma sedan er den første plugin-hybrid i luksusklassen. Den kan køre 80 km på strøm og 480 km i alt. Benzinmotoren er på 403 hk - hvilket kan være svært at se fornuften i - og bilen kan accellerere fra 0 til 100 km/t på 6 sekunder. Topfarten er begrænset til 201 km/t. Brændstoføkonomien er ifølge SAE-normen 28,6 km/l - formentlig med strømmen fra batterierne medregnet. Og CO2-udslippet er kun 83 g/km.

Volumensælger i 2012
I sin pressemeddelelse om Frankfurt-deltagelsen oplyser Fisker Automotive, at Fisker Karma sedan vil blive fulgt af to varianter. Man kunne håbe, det er en hatchback og en stationcar, da sedaner ikke sælger særligt godt i Europa. Desuden vil Fisker i 2012 lancere en volumensælger.