28. august 2009 - Business Danmark

Årets sælgerbil 2010
Sælgernes organisation Business Danmark kårer Opel Insignia til årets sælgerbil.

De danske sælgere kårer Opel Insignia Ecoflex som årets bil.
Business Danmark
Årets sælgerbil fundet
Man kan sagtens finde en stor, stærk og velkørende bil, der kører langt på literen og udleder lidt CO2. Det blev slået fast, da Bilavisen, en ergoterapeut og seks medlemmer af fagforeningen for salg og marketing Business Danmark kårede Opel Insignia Ecoflex til årets sælgerbil eller Businessbilen 2010.

Hybridbiler kunne ikke klare konkurrencen
For første gang var et brændstofforbrug på 19-25 km pr. liter adgangskravet for de ni kandidater til titlen, Businessbilen 2010, hvor bilen vurderes som arbejdsplads. Heriblandt hybridbilerne Toyota Prius og Honda Insight, som dog ikke kunne hamle op med de stærke og komfortable dieselbiler.

Opel Insignia Ecoflex kan spare CO2
Selv om vinderen Opel Insignia Ecoflex var feltets mest kraftfulde bil, kører den hele 19,2 km pr. liter og udleder 136 gram CO2 pr. kilometer. Skiftede Business Danmarks medlemmer deres nuværende bil ud med Businessbilen 2010 ville de samlet udlede 15 procent eller 1,1 ton mindre CO2 og bruge 21 procent eller 650 l brændstof mindre hvert år.
Og skiftede de  til testens mest nøjsomme model, hybridbilen Toyotas Prius, ville de udlede hele 44 procent eller 3,3 tons mindre CO2 og bruge 41 procent eller 1297 l. brændstof mindre. På trods af den flotte brændstoføkonomi måtte Toyota Prius Hybrid nøjes med en midterplacering, mens hybridbilen Honda Insight faldt helt igennem.

Væk er det støvede Opel-image
Med den samlede sejr begraver Opel Insignia Ecoflex definitivt et støvet Opel-image med en smægtende coupé-stil og en bomstærk, men nøjsom dieselmotor med hele 160 hk. Og den cocktail var nok til at sætte de otte konkurrenter til vægs.
"Juryen var vilde med den stærke dieselmotor og det flotte design og ikke mindst det forholdsvis lave brændstofforbrug", siger Børge Agerbæk, der er formand for trafik- og vejpolitisk udvalg i Business Danmark.

Arbejdsmiljøet i en sælgerbil er vigtigt
Arbejdsmiljøkonsulent i Crecea, ergoterapeut Kate Severinsen, havde også Opel Insignia blandt favoritterne, hvad angår bilens siddekomfort, ergonomiske indretning og lave støjniveau. Og en funktionel indretning er vigtig for at undgå slidskader, påpeger arbejdsmiljøpolitisk formand i Business Danmark, Bo Uldahl Kaa.
"Testen viser, hybridbilerne kører langt på literen. Men de er fortsat for dyre og som arbejdsredskab opfylder de endnu ikke kravene fra firmabilister som kører 30-60.000 km årligt, siger han.

Opel Insignia Ecoflex blev Årets Businessbil 2010 foran Ford Mondeo Econetic og med Skoda Octavia Greenline på tredjepladsen. Det øvrige i deltagerfeltet var BMW 318D, Honda Insight Hybrid, Peugeot 3008, Toyota Prius Hybrid, Volvo V50 Drive og VW Passat Bluemotion.