19. august 2009 - Ingeniøren.dk

Elbiler truet af DI-forslag
Fjerner man afgiften på benzinbiler, dør elbilerne i fødselen, siger forskere.

Tesla og andre elbiler kan ikke klare sig mod nulafgift på benzinbiler, siger forskere.
Ingeniøren.dk / Bilpriser.dk
DI-forslag: Nul afgift erstattes af CO2-afgift
Dansk Industri kom forleden med et drastisk forslag i debatten: Fjern registreringsafgifterne helt. Ifølge DI’s forslag skal bilejerne i stedet for registreringsafgiften betale en årlig CO2-afgift på mellem 3.000 og 100.000 kroner, afhængig af bilens CO2-udslip. DI vurderer, at forslaget vil sikre en hurtigere udskiftning af bilparken til mere miljøvenlige biler. Men hvis Dansk Industris forslag om at erstatte registreringsafgiften med et CO2-afgift bliver til virkelighed, får Danmark mere end svært ved at blive internationalt centrum for hurtig udbredelse af elbiler, og antallet biler vil vokse med 20 pct. fra 2,1 millioner til 2,5 millioner, skriver Ingeniøren.dk på baggrund af udtalelser fra flere trafikforskere.

Vi går glip af det hurtige elbil-opsving
»Den åbenlyse konsekvens vil være, at vi vil gå glip af det hurtige elbil-opsving, som så mange håber på,« siger Jørgen Horstmann, projektleder på DTU’s Institut for Elektroteknologi til Ingeniøren.dk.
Han henviser til, at elbilerne i dag er fritaget for registreringsafgift, hvilket gør dem til et realistisk alternativ for privatpersoner og virksomheder. Den fordel vil forsvinde, i samme øjeblik registreringsafgiften bliver afskaffet, og benzin- og dieselbiler derfor bliver voldsomt meget billigere.

Antallet af benzin- og dieselbiler eksploderer

Netop dette fald i anskaffelsesprisen på benzin- og dieselbiler er årsagen til, at trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitetscenter kalder forslaget fra Dansk Industri for »en klimamæssig katastrofe«.
»Alle undersøgelser viser, at når folk vurderer de økonomiske omkostninger ved bilkøb, ser de på anskaffelsesprisen og driftsomkostningerne de første to år. Derfor er den åbenlyse konsekvens af en faldende anskaffelsespris, at folk vil købe flere biler, og at antallet af benzin- og dieselbiler eksploderer, mens salget af elbiler går i stå,« vurderer han.
Hans umiddelbare beregning af konsekvenserne af DI's forslag viser, at fjernelsen af registreringsafgifen vil betyde, at den danske bilpark vil vokse med ca. 20 pct.

En mulig sikring af elbilernes konkurrencefordel kunne være at reducere - eller helt undtage dem fra - den kørselsafgift, som regeringen har bebudet inden for de næste ti år.

Nyt afgiftssystem på vej
Til efteråret vil regeringens ekspertudvalg vedrørende registreringsafgifterne fremlægge et forslag til et nyt afgiftssystem, og allerede til foråret ventes det, at der kommer et lovforslag, skriver flere medier. Det ventes, at der fra 2015 vil ske en aftrapning af registreringsafgiften til det halve, hvilket modregnes af kørselsafgifter. Det vil gavne dem, der gerne vil købe store og dyre biler, og som ikke kører ret meget. Det vil være til skade for dem, der kører meget, for eksempel folk på landet - med mindre man kun indfører kørselsafgifter i byerne.

Læs mere på www.ing.dk