18. august 2009 - Bilpriser.dk

1.000 kr. uden dieselfilter
Fra nytår koster det 1.000 kr. i strafafgift at køre i dieselbil uden partikelfilter.

Fra nytår kan man spare penge på at have et partikelfilter på sin dieselbil.
Af Finn Arne Hansen, Bilpriser.dk
Bilister uden filter straffes
I lande som Tyskland tænker lovgiverne fremad og belønner bilister, der ønsker at køre miljøvenligt. For eksempel kan man skrotte sin mindst 8 år gamle bil og få ca. 18.500 kr. til en ny, miljøvenlig bil. Men man kan også få et tilskud på 2.475 kr. til at sætte partikelfilter på sin dieselbil. Herhjemme truer en afgift på 1.000 kr.

Strafafgift med tilbagevirkende kraft
Herhjemme har lovgiverne nærmest lovgivet med tilbagevirkende kraft. Bilister, som købte en fuldt lovlig diesel-personbil med dieselmotor uden partikelfilter for få år siden, vil fra nytår skulle betale en strafafgift på 1.000 kr. om året. Det gælder alle diesel-personbiler med op til 9 sæder uanset alder. Det gælder også varevogne op til 3.500 kg uden partikelfilter solgt som nye efter 18. marts 2009. Hvis en diesel-varevogn under 3.500 kg er solgt før denne dato, er den fritaget for afgiften. Det fik Liberal Alliance med i finanslovsforliget for 2009. Hvis bilen stadig har 12 år tilbage at leve i, er det immervæk 12.000 kr. Og det betyder, at ens bil vil falde i værdi i forhold til biler med partikelfilter. Også fordi biler uden Euro4-godkendelse snart ikke kan køre i de tyske og italienske storbyer. Tyske undersøgelser peger på et ekstra prisfald på cirka 6.000 kr.

Partikelfilter kan eftermonteres
Løsningen er et eftermonteret partikelfilter. De er i Tyskland efterhånden kommet meget langt ned i pris. Bilpriser.dk har ledt en smule på nettet, og Yatego.com sælger dem f.eks. for 2.850 kr. til f.eks. en Škoda Octavia II. Og hos Autohaus Kornkoog i Niebüll har Bilpriser.dk fået et tilbud på 498 Euro, altså 3.735 kr. inkl. montering.
I Danmark er det umuligt at finde så billige filtre. Nordjysk Diesel Elektro / Bosch-Aalborg sælger et eftermonteringssæt til 6.500 kr. eller 9.000 kr. med montering. Der hører en ny katalysator med, derfor er de så dyre.
Direktør Torben Hansen vil imidlertid ikke anbefale eftermonterings-partikelfiltre til ældre dieselbiler:
"Jeg vil kun anbefale dem til moderne HDI-motorer. Vi har ikke sikkerhed for, at de virker med ældre diesel-motorer", siger direktør Torben Hansen.
Han tør ikke sige, om der kommer billigere partikelfiltre uden katalysatorer. Eller at priserne falder.
"Da vi startede med lastbilerne for et år siden, troede, alle, at priserne ville gå ned. Men det er ikke sket", siger han.

Færdselsstyrelsen ikke klar endnu
Færdselsstyrelsen, der på sin hjemmeside har mange oplysninger om partikelfiltre, især til lastbiler, er endnu ikke klar med en deltaljeret forklaring på, hvordan ejerne af personbiler skal forholde sig. Styrelsen arbejder hårdt på en bekendtgørelse, og når den er klar, vil den oplyse om det. Herefter vil man kunne læse mere på dens hjemmeside, fstyr.dk.
Det ligger dog klart, at Folketinget ønsker regler som i Tyskland, så der vil formentlig ikke være noget i vejen for, at man syd for grænsen får eftermonteret et sæt, der er godkendt i Tyskland. Men sørg for at få papirerne på sættet med.
Bilen vil dog skulle til syn herhjemme alligevel, oplyser Færdselsstyrelsen til Bilpriser.dk. Herefter vil det formentlig blive sådan, at man går til motorkontoret med papirerne fra synshallen. Herefter skulle man slippe for strafagiften på de 1.000 kr. Men hold øje med Færdselsstyrelsens hjemmeside, så fejlinvesteringer undgås, råder Bilpriser.dk.

Links:
www.yatego.com
www.kornkoog.de
www.preisauskunft.de
www.bosch-aalborg.dk
www.fstyr.dk
www.umwelt-plakette.de/int_daenemark.php