11. juni 2009 - Rolls-Royce

Ghost svæver på luft
I en Rolls-Royce Ghost mærker bilen, når du scorer

Rolls-Royce Ghost mærker, når en passager på bagsædet flytter sig
Af Finn Arne Hansen, Bilpriser.dk
Ghost svæver igen
Indrømmet. Er man ikke oliesheikh eller topdirektør i et britisk firma, kommer man næppe nogensinde til at føre eller køre i en Rolls-Royce Ghost. Og da slet ikke i lille Danmark, hvor bilpriserne på grund af registrerings-afgifterne er tre gange så høje som i lande uden bilskatter. Så vi burde egentlig slet ikke skrive om dette noble "spøgelse" på fire hjul, der efter fabrikantens mening har "perfekt køredynamik" og er udstyret med "de nyeste landvindinger indenfor chassis-ingeniørkunst". Men der skal vel også være plads til nogle lottodrømme.

Ingeniør-lyrik fra Rolls-Royce
Selv benytter Rolls-Royce sig af ren ingeniør-lyrik, når de skriver om den kommende Ghost-model. Hør blot, hvad chefingeniør Helmut Riedl - RR er jo ejet af BMW, som nok stoler mest på egne folk - udtaler:
"En Rolls-Royce skal være ubesværet på enhver måde: Måden den accellerer på, bremser på og lader sig håndtere. Den skal udføre alle disse opgaver med indlysende lethed uden hensyn til den komplekse mekanik, der arbejder for chauffør og passagerer. Chaufføren skal ganske enkelt styre bilen i den ønskede retning og trykke på speederen".

Score-sensorer i affjedringssystemet
Rolls-Royce fortæller ikke meget om bilens motorisering eller udstyr. Der skal jo også være lidt til senere pressemeddelelser. Men affjedringssystemet fremhæves kraftigt: Bilen har en state of the art-chassis, multilink-aksler af aluminium og firehjørners luftaffjedring.
"Systemet er så følsomt, at det mærker den mindste ændring, som hvis en passagerer flytter sig fra den ene side af bagsædet til den anden".
Jo, man kan vist roligt invitere sin nyeste erobring med i bilen.

Produktionen starter senere i år.