13. maj 2009 - Opel

Ny Astra til jul
Ikke overraskende læner den ny Opel Astra sig op ad succesen Insignia

Opel viser den nye 5-dørs Astra på biludstillingen i Frankfurt i september.
Opel
Opel viser ny Astra 
Opel har netop frigivet de første billeder af den nye Astra, der får debut på biludstillingen i Frankfurt til september. Den nye 5 dørs Astra bygger videre på Opels formsprog, der har gjort Insignia til en af Europas mest solgte biler i den store mellemklasse.
Teknologisk har Astra også hentet inspiration fra Insignia, og bilen bringer en række nyheder til den europæiske kompaktklasse blandt andet AFL+ forlygter, der tilpasser lyskeglen efter bilens hastighed og vejrforholdene, et kamera der genkender og husker hastighedstavler, Mechatronic elektronisk styret undervogn og samme type ergonomiske sæder, som findes i Insignia.

Flere design-elementer fra Insignia
Den nye 5-dørs Astra er 4,42 meter lang. Akselafstanden er 268,6 cm, hvilket er 7,1 cm længere end den nuværende Astra.
Flere designelementer fra Insignia går igen i Astra, men på en ny måde. For eksempel den hockeyformede profil langs siden af bilen og vingeformen, som udgør kørelyset i forlygterne, og som også findes flere steder i kabinen og i baglygterne.
Astra er designet og udviklet på Opel’s hovedkontor i Rüsselsheim i Tyskland, hvor Ingeniørerne har brugt 600 timer i vindtunnelen for at sikre bilen en aerodynamisk overflade med lille vindmodstand. 

Elektronisk styret undervogn med ny bagaksel
Opel har udviklet en ny type bagaksel til bilen til gavn for køreegenskaberne. Mechatronic undervognen kobler de mekaniske komponenter i affjedringen til en elektronisk styring, der gør det muligt at vælge ens personlige indstilling af affjedringen - samme system som det elektroniske Flex Ride til Insignia. Undervognen tilpasser sig automatisk og løbende de aktuelle køreforhold som en del af standardindstillingen, men det er også muligt at vælge ”Tour” for særlig komfortabel affjedring eller ”Sport" for mere dynamisk kørsel.

Alle motorer lever op til Euro 5-norm
Alle otte motorer til Astra er tilpasset Euro 5-normen, og de må dermed alle køre i de tyske storbyer. Med undtagelse af den mindste motor er alle udstyret med 6-trins gearkasse. En ny kompakt automatgearkasse med Active Select får debut i Astra.  
Motorprogrammet består af en række CDTI turbodieselmotorer. Alle er common-rail med multipoint indsprøjtning og slagvolumen fra 1,3 liter til 2,0 liter. Motorydelserne med dieselmotor rækker fra 95 hk til 160 hk, og alle har partikelfilter som standardudstyr. En særlig økonomisk ecoFLEX variant med lavt CO2 udslip bliver også en del af programmet.
Udvalget af benzinmotorer omfatter 1,4 og 1,6 liters motorer med ydelse fra 100 til 180 hk. En ny 1,4 Turbo på 140 hk erstatter den nuværende 1,8 liters uden turbo. Drejningsmomentet med 1,4 Turbo er 14 pct. højere end på 1,8 liters motoren og brændstofforbruget lavere.

Den nye Astra kommer til Danmark omkring årsskiftet.