26. november 2008 - Bilbranchen

Hvorfor falder brugtbilerne?
Bilbranchen anbefaler bilforhandlerne at finde deres egen strategi

Der er kommet 200.000 flere biler på vejene de seneste 5 år.
Bilbranchen

Prisen på brugte biler falder markant i disse måneder, og mange forhandlere har brændt fingrene på biler, som løbende må nedskrives i værdi. Spørgsmålet er, om billedet vender igen, eller om markedet fortsat vil være meget risikabelt, skriver Bilbranchen i sit nyhedsbrev.

Der er 3 typer af hovedårsager til de faldende brugtvognspriser:


- Konjunkturbestemte årsager
- Strukturelle årsager
- Politiske årsager
Konjunkturbestemte årsager

    * Finanskrisen og den startende konjunkturnedgang mindsker efterspørgsel på biler
    * Bilfabrikkernes overskudsproduktion medfører dumpingpriser på nye biler, som presser brugtbilpriserne

Hvad kan man gøre:
Øg spændet mellem indkøbs- og salgspriser eller minimér lagre på kort sigt. På længere sigt vil markedet vende igen.

Strukturelle årsager

    * Hurtigere teknologiske fremskridt mindsker efterspørgsel på "forældede" biler
    * Øget nethandel mellem private presser forhandlernes priser
    * Bilbestanden af personbiler er steget med 200.000 biler i løbet af 5 år, og det øgede udbud kan presse priserne
    * Kunderne er blevet mere klimabevidste, og efterspørger kun CO2-effektive biler

Hvad kan man gøre:
Øg spændet mellem indkøbs- og salgspriser eller minimér lagre både på kort og lang sigt. Markedet vil ikke vende igen.

Afgiftspolitiske årsager

    * Afgiftsomlægningen fra foråret 2007 mindsker efterspørgsel på især CO2-ineffektive biler
    * Forskellige bilafgifter betyder, at biler hurtigere afskrives i f.eks. Tyskland, hvilket giver stigende brugtbilimport, som presser priserne

Hvad kan man gøre:


Øg spændet mellem indkøbs- og salgspriser eller minimér lagre på kort sigt. Det er sandsynligt, at kommende politiske indgreb også vil svække brugtvognspriserne på længere sigt.

Forhandlere må fastlægge deres egen strategi
Det er vigtigt at man som forhandler gør op med sig selv, hvilket af disse årsager man tror mest på fremover, så man kan tilpasse sin brugtbilspolitik efter det.