24. november 2008 - Bilbranchen
|
|
|
De nye biler står og frister hos forhandlerne. Men pas på: En købsaftale binder!
|
Bilbranchen
Ikke fortrydelsesret ved bilhandel
Mange kunder tror, at de uden omkostninger kan få annulleret en indgået slutseddel. Det er ikke rigtigt. Når en køber har indgået en handel i en bilforretning er der tale om en bindende aftale, der forpligter begge parter, påpeger Bilbranchen under DI.
Afbestilling er en "væsentlig misvedligeholdelse"
Der gælder ikke ifølge lovgivningen nogen afbestillings- eller fortrydelsesret for køber. En købers eventuelle afbestilling af en købt bil er derfor udtryk for en uberettiget annullation og dermed en væsentlig misligholdelse fra købers side, jf. købelovens § 28, stk. 1.
Sælger kan kræve erstatning ved afbestilling
Sælger er derfor berettiget til at kræve erstatning svarende til den mistede fortjeneste, jf. købelovens § 30, stk. 1. Kunder er ofte vant til, at de i f.eks. stormagasiner eller byggemarkeder altid kan få pengene tilbage inden for 8 dage. Men det er en service, som de pågældende virksomheder tilbyder og ikke en ret, kunden har ifølge lovgivningen.
|