24. november 2008 - Bilbranchen

Dyrt at fortryde bilkøb
Mange forbrugere tror - fejlagtigt - at de kan fortryde et bilkøb.

De nye biler står og frister hos forhandlerne. Men pas på: En købsaftale binder!
Bilbranchen
Ikke fortrydelsesret ved bilhandel
Mange kunder tror, at de uden omkostninger kan få annulleret en indgået slutseddel. Det er ikke rigtigt. Når en køber har indgået en handel i en bilforretning er der tale om en bindende aftale, der forpligter begge parter, påpeger Bilbranchen under DI.

Afbestilling er en "væsentlig misvedligeholdelse"

Der gælder ikke ifølge lovgivningen nogen afbestillings- eller fortrydelsesret for køber. En købers eventuelle afbestilling af en købt bil er derfor udtryk for en uberettiget annullation og dermed en væsentlig misligholdelse fra købers side, jf. købelovens § 28, stk. 1.

Sælger kan kræve erstatning ved afbestilling
Sælger er derfor berettiget til at kræve erstatning svarende til den mistede fortjeneste, jf. købelovens § 30, stk. 1. Kunder er ofte vant til, at de i f.eks. stormagasiner eller byggemarkeder altid kan få pengene tilbage inden for 8 dage. Men det er en service, som de pågældende virksomheder tilbyder og ikke en ret, kunden har ifølge lovgivningen.