22. august 2006 - Kia

Hurtigst voksende mærke
Kia har taget et ægte asiatisk tigerspring

Kia har taget et ægte asiatisk tigerspring siden årtusindeskiftet.
Kia
Siden årtusindeskiftet er det gået eksplosivt frem for KIA. På det europæiske marked har KIA i tre år i træk (2003 til 2005) været det hurtigst voksende bilmærke - og de samme tendenser har man kunnet spore i Danmark, hvor mærket er gået fra at sælge under 1000 biler i 2001 til et salg sidste år i underkanten af 8000 enheder.

Faktisk resulterede salgstallet i 2005 i, at KIA blev det 10. bedst sælgende bilmærke herhjemme, foran etablerede fabrikater som Fiat, Mitsubishi, Mazda og Renault.

Mere end hver tredje af disse solgte KIA-biler var Picanto, og der er ingen tvivl om, at den bilmodel - som også har oplevet stor ros hos både presse og publikum - har gjort KIA særdeles synlig på de danske landeveje.

En anden succes fra KIA er den store og rummelige Carnival, som er den mest solgte camper i Danmark nogensinde. Næsten halvdelen af de campere, som sidste år blev solgt herhjemme, havde et stort ovalt KIA-logo på kølergitteret.