Handelsguide - Bilpriser.dk

12 gode miljøråd

Mindre belastning af både økonomi og miljø

Såkaldt sportslig kørsel betyder 10 til 15 procent mere brændstofforbrug. Såkaldt sportslig kørsel betyder 10 til 15 procent mere brændstofforbrug.

Af FDM
At mindske benzinforbruget er godt for både miljøet og for din økonomi. Her får du tolv gode råd og tips, som tilsammen vil hjælpe på begge dele.

Få justeret motoren
En motorjustering kan forbedre en fejljusteret motor så meget, at benzinforbruget falder med 10 procent. Samtidig kan mængden af skadelige stoffer i udstødningskassen reduceres med mere end halvdelen. Læs mere om den korrekt justerede motor her.

Skift fra 98 blyfri til 95 blyfri
Er din bil fra efter 1. oktober 1990, så kan du uden videre gå over til 95-oktan blyfri. Er din bil ældre end det, så kan du hos Miljøstyrelsen se, hvad der skal til, for at du kan skifte.

Kør med korrekt dæktryk
Kørsel med 0,5 bar for lavt dæktryk betyder 2-3 procent merforbrug og større dækslid. Brug derfor altid det foreskrevne dæktryk og vær opmærksom på, om der er foreskrevet forskellige dæktryk ved let og fuld belastning.

Undgå den kolde motor
En kold motor bruger væsentligt mere brændstof end en varm. Brug derfor ikke bilen til korte ture. En motorvarmer er altid en god investering til gavn for både miljø, komfort og levetid. Du kan læse mere om motorvarmere her.

Undgå tomgang
Start først bilen, når du skal køre. Tomgang belaster miljøet og koster mere brændstof. Skal du vente, så sluk motoren. Selv ved en ventetid på 30 sekunder er det bedre at genstarte end at lade motoren gå.

Skub chokeren ind
Kørsel med chokeren trukket ud betyder mindst 10 procent øget brændstofforbrug og 10 procent ekstra forurening. Kør derfor med det samme og skub chokeren ind så hurtigt som muligt. Sluk også elbagruden så hurtigt som muligt. En tændt elbagrude øger brændstofforbruget med 2-5 procent.

Kør i højest mulige gear
Man kan godt accelerere og alligevel køre økonomisk. Kør altid i højest mulige gear. Et højt omdrejningstal i lavt gear koster altid ekstra brændstof. Motoren må dog ikke sejtrække - det skader motoren og øger benzinforbruget.

Stop ordentligt
Lad være med at køre i fuld fart hen mod et trafiklys, når du kan se, du skal stoppe. Tag farten af i god tid ved at lette foden fra speederen. Lad være med at gasse op, når du holder for trafiklys - det forurener unødigt, koster ekstra brændstof og giver mere støj.

Hold hastigheden
Høj fart koster ekstra brændstof og er mere miljøbelastende. Som hovedregel gælder, at brændstofforbruget stiger med hastigheden. Tidsgevinsten ved overhalinger er ofte minimal, fordi du højst flytter dig et par pladser frem i rækken.

Hold afstand og kør fremadrettet
Du kører energibevidst, når du holder en fornuftig afstand, så du kan følge trafikken glidende. Nedbremsning med efterfølgende acceleration øger benzinforbruget. Kør "fremadrettet" og prøv at forudse, hvad der sker længere foran. Den energibevidste kørsel betyder en besparelse på 10-15 procent af det normale forbrug. Du sparer ikke alene penge, men skåner også miljøet. Den såkaldt "sportslige" kørsel betyder 10-15 procent øget brændstofforbrug. Det svarer til en miljøbelastning på 30-40 procent over normalt.

Luk døre og vinduer
Sørg for, at døre, bagageklap og motorhjelm er lukket helt til. Kørsel med opklappet soltag betyder et merforbrug på cirka 4 procent. Skubbes soltaget halvt til side, betyder det et merforbrug på cirka 3 procent. Kørsel med halvåbne for- eller sideruder betyder i gennemsnit 5 procent øget brændstofforbrug (ved 120 kilometer i timen 10 procent). Hold derfor vinduerne lukkede og brug bilens ventilationssystem (især ved højere hastigheder). Undgå dog aircondition; selv på halv styrke betyder det et merforbrug på mindst 10 procent. Aircondition er ofte unødvendigt i vores klima.

Pas på vindmodstanden
Tag campingspejle, tagbagagebærer og lignende af, når de ikke er påkrævede. En bagageboks på taget betyder i gennemsnit 10 procent øget brændstofforbrug (ved 120 kilometer i timen 20 procent). En cykelholder med to cykler bagpå betyder et merforbrug på 10-15 procent. En cykelholder på taget betyder 20-30 procent ekstra.

DENNE ARTIKEL ER UDARBEJDET AF FDM
Du kan læse mere om biler på FDM's web-site



BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.