• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
30. maj 2021 - Toyota

Toyota bedst til kundeservice

Toyota vinder for bedste kundeservice for 19. år i træk.

Toyota har i nu 19 år i træk – og lige så lang tid som AutoIndex-undersøgelsen er foretaget – været bedst på kundeservice. Toyota har i nu 19 år i træk – og lige så lang tid som AutoIndex-undersøgelsen er foretaget – været bedst på kundeservice.

Toyota

 
Ingen kan efterhånden være tvivl om det længere. Toyota yder den bedste kundeservice i bilbranchen. Det viser helt nye tal fra den største tilfredshedsundersøgelse blandt bilejere i Danmark. Det er 19. år i træk, at Toyota indtager førstepladsen, når det handler om kundernes tilfredshed med forhandlerne og værkstederne.
 
Meget har ændret sig med conrona-pandemiens indtog. Men på ét område er alt fuldstændig, som det plejer at være. For 19. år i træk kan Toyota nemlig bryste sig med at have Danmarks mest tilfredse kunder både hos forhandlerne og på værkstederne.
 
Det viser helt nye tal fra den største tilfredshedsundersøgelse i bilbranchen i Danmark, AutoIndex 2021, som konsulentfirmaet Loyalty Group står bag. Knap 21.000 danskere har i år svaret på spørgsmål om deres tilfredshed med 23 forskellige bilmærker.
 
”Det har i sandhed været et udfordrende år med global pandemi og usikkerhed om nye bilafgifter i Danmark. Men Toyota-forhandlerne har trods de svære betingelser fastholdt et stærkt fokus på at yde den ypperste kundeservice, hvilket skinner igennem resultatet fra årets AutoIndex. Det er helt fantastisk, og æren for det imponerende resultat bør gå direkte til Toyota-forhandlerne og værkstederne over hele landet,” siger adm. direktør Alar Metsson hos Toyota Danmark.
 
Overgår luksusmærker
Toyota-topchefen i Danmark glæder sig ikke blot over, at Toyota ifølge tilfredshedsundersøgelsen yder en markant bedre service end de øvrige bilmærker i Danmark, men også at Toyota tilmed overgå alle såkaldte luksusmærker. Samtidig sender han en stor og dybfølt tak til kunderne.
 
”Vi er dybt taknemlige. Det kan godt være, at kunderne mener, at man får den bedste købs- og værkstedsoplevelse hos Toyota. Men vi mener jo også samtidig, at vi har verdens bedste kunder,” lyder det fra Alar Metsson.
 
Bilejernes vurdering af deres forhandlere er for alle bilmærker gennemsnitligt faldet en lille smule. Toyota-forhandlerne opretholder fortsat en høj tilfredshedsscore med 927 indekspoint ud af 1.000 mulige, hvilket er 2 indekspoint lavere end i fjor, men på samme niveau som i 2019.
 
I kategorien, der dækker bilejernes tilfredshed med de autoriserede værksteder, fastholder Toyota sin score på hele 954 indekspoint ud af 1.000 mulige. Det er helt samme score som ved undersøgelsen i 2020 og medfører en meget klar førsteplads til Toyota i værksteds-kategorien.
 
”Vi investerer sammen med forhandlerne og værkstederne mange ressourcer på hele tiden at sørge for et højt uddannelses- og serviceniveau. Det er fx vigtigt, at tingene laves ordentligt første gang på værkstederne til kundernes store tilfredshed, ligesom der også altid medfølger et års gratis vejhjælp kvit og frit, hver gang man får udført et almindeligt sundheds- eller sikkerhedstjek på et autoriseret Toyota-værksted. Det er med til at give kunderne en ekstra god oplevelse og fuldstændig ro i sindet,” forklarer adm. direktør Alar Metsson.
 
Fortsætter med at forbedre
Toyota har i nu 19 år i træk – og lige så lang tid som AutoIndex-undersøgelsen er foretaget – været bedst på kundeservice. Alligevel fortsætter man med hele tiden at forbedre den i forvejen høje service.
 
”Vi behandler kunderne, som var de gæster i vores private hjem, og forsøger at give dem lidt mere, end de måske forventer. Vores håb er så, at det med tiden medvirker til at øge tilliden til Toyota som deres foretrukne bilmærke og at give oplevelsen af, at deres lokale Toyota-forhandler er den bedste forhandler i byen,” siger Alar Metsson.
 
Det samlede resultat i AutoIndex-undersøgelsen omfatter udover kundetilfredsheden hos forhandlerne og på værkstederne også spørgsmål om oplevelsen af selve bilen, hvilket tæller 40 procent, og om loyaliteten, der tæller 20 procent. Samlet set rykker Toyota en enkelt plads op til tredjepladsen lige efter BMW og Mercedes-Benz og foran Volvo og Audi. Toyotas fremgang samlet set skal ses i lyset af en stigende vurdering af selve bilen og produktet samt i loyaliteten, og det til trods for at gennemsnittet blandt alle 23 bilmærker i undersøgelsen er faldet.
 
FAKTA
Konsulentfirmaet Loyalty Group har gennemført den omfattende AutoIndex-undersøgelse siden 2003. Undersøgelsen består af 120 detaljerede spørgsmål om kundeoplevelsen med bl.a. bilen, forhandleren og værkstedet. Dette års undersøgelse blev gennemført i perioden fra januar til marts 2021 og inkluderer biler registreret i perioden fra 2014 til 2020. En tilsvarende undersøgelse er også foretaget i Sverige og Norge.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.