• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
10. januar 2019 - De Danske Bilimportører

Det store overblik over 2018

Få det samlede overblik over bilsalget for 2018.

Peugeot 208 blev igen i år danskernes foretrukne bil. I 2018 fik hele 8.800 nummerplader på. Peugeot 208 blev igen i år danskernes foretrukne bil. I 2018 fik hele 8.800 nummerplader på.

De Danske Bilimportører

218.498 nye personbiler fik nummerplader på i 2018. Det er dermed helt på linje med niveauet året før (221.786) , blot 3.288 biler færre (-1,5%). I december måned alene kom 13.912 nye biler ud at køre på de danske veje, hvilket er ca. 2.600 færre end december året før og således udgøres den væsentligste forskel på 2017 og ’18 af forskellen i december måneds salg. Derfor er konklusionen også, at vi i 2018 har set et ganske højt bilsalg, som har flugtet med niveauet året før.

Direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen udtaler:  
  
”Årets salg er aldeles højt og følger sidste års niveau fuldstændig. Selvfølgelig havde det været sjovere, hvis vi havde ligget 1000 biler over sidste år i stedet for lidt under, men det er jo så få biler vi taler om, og vi er derfor yderst tilfredse. Året har været præget lidt af, at der kom en ny testmetode af bilernes brændstofforbrug, hvor testcentrene, myndighederne og fabrikkerne har været noget presset af den store efterspørgsel på bilerne. Men det har kun givet et par skvulp i starten af efteråret og det lader til, at vi nu er fuldstændig tilbage på sporet igen. Så jeg er en glad repræsentant for bilimportørerne i dag.”

Opladelige biler og hybridbiler

I 2018 kom 1.545 nye elbiler ud at køre. Det er dobbelt så højt som de knap 700 i 2017, men stadig et meget lavt antal i forhold til konventionelle biler. Det kan skyldes, at der ofte er usikkerhed forbundet med afgifterne på elbiler, da det diskuteres stort set hver år og det skaber usikkerhed hos forbrugerne – og i branchen.
”2018 blev et ganske fint år for elbilerne holdt op mod året før, men vi mener stadig, at der er lang vej endnu. Vi håber dog, at den politiske aftale, der netop er landet her inden jul, giver ro de næste par år, så både forbrugerne og branchen tør satse mere på de grønne biler. Der er en stigende interesse for elbilerne, ligesom der kommer mange flere typer af elbiler i forskellige størrelser her i 2019. Og så håber vi, at der engang på den anden side af et valg, vil være bred opbakning til at sikre langsigtede og stabile rammevilkår for bilerne” – måske en 2030-plan, uddyber direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.

Plug-in hybridbiler eller opladningshybrider, som de også kaldes, har været meget populære: 3.128 nye biler blev det til i 2018.  Sammenlignet med blot 620 biler året før, er der tale om en markant vækst. Modsat bør vi have mange flere på vejene de kommende år, hvis vi skal nå regeringens ambitiøse målsætninger.

”Hos De Danske Bilimportører hilser vi bestemt udviklingen mod mere klimavenlige biler velkommen og det er tydeligt, at flere danskere har haft lyst til at prøve kræfter med opladningshybrider i ’18. Vi tror på teknologien som en fornuftig trædesten på vejen mod de rene elbiler, da frygten for at løbe tør for strøm ikke eksisterer, men samtidig kan man øve sig i el-teknologien og blive mere fortrolig med den. Det er altså en teknologitype, der passer til manges mobilitetsbehov i hverdagen,” fortæller direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.

De almindelige hybridbiler, der ikke kan oplades, har også solgt ganske flot i 2018, hvor det blev til 8.716 holdt op mod de 7.004 året før. Hybridbilerne er kendetegnet ved at være meget brændstoføkonomiske, men de kan – modsat plug-in hybriderne – ikke køre mange kilometer på el, da de ikke kan oplades.

Der er dermed ikke de store udsving – fordelingen mellem benzin og diesel er den samme som sidste år.

Leasing

Leasing har i 2018 været præget af de politiske aftaler på området, hvor man i slutningen af ’17 strammede reglerne. For hele året er leasingandelen på 39% af det totale salg, hvilket knap nok er på niveau med de seneste års 42-43%, men leasingandelen er på vej opad idet årets 2018 startede på blot ca.30%.

Erhvervsleasing står for 29% af årets samlede salg, mens privatleasing står for knap 10% ud af det samlede salg.  Fordelingen mellem leasing til erhverv og privat er hhv. 75% og 25%.

De private forbrugere står for 52% af de totale anskaffelser (køb samt privatleasing), mens erhvervet står for de resterende 48%. De private leasede i 2018 ca. 16% af de biler som de anskaffede sig, et mindre fald fra de to foregående års ca. 21-22%.
 
Segmenter
2018 blev SUV’ernes store år. Danskerne har virkelig taget de populære cross-overs til sig, men det er vigtigt at huske på, at der er mange forskellige størrelser og typer af biler indenfor segmentet. Fællesnævneren er, at det er lidt højere biler end de traditionelle sedan’er, stationcars og hatchbacks. Indenfor segmentet er det de små og mellemstore biler, der sælges mest med en andel af SUV-segmentet på ca. 75% til sammen. Men de store biler i D-segmentet er nu også godt med og har en andel af SUV-salget på ca. 18% i 2018.

”I år ser vi et stort boom i salget af de såkaldte cross-overs, der alle er lidt højere biler end de traditionelle biler, der er på markedet. Fra 2017 til ’18, viser udviklingen, at det særligt er de mellem og mellemstore biler, der har taget et stort spring, mens de små er på et ganske højt niveau generelt, men her er kurven knækket lidt i 2018. Det passer rigtig fint med den tendens, vi ser overordnet med, at danskerne er begyndt at rykke over i lidt større biler, der passer bedre til deres mobilitetsbehov.”

Foruden tendensen med, at danskerne køber flere cross-overs, ser vi, at færre køber de absolut mindste biler, mens der er et stabilt salg af mindre, mellem og mellemstore biler. Derfor er konklusionen også, at danskerne er rykket over i lidt større biler i 2018.

Mikrobilernes andel er faldet fra ca. 18% i 2018, til kun at udgøre 11% i 2018. De mindre biler i B-segmentet har i mange år været det mest solgte i Danmark, hvor vores biler generelt er lidt mindre end i vores europæiske nabolande – andelen ligger på stabilt på de 24-25%. Den lille mellemklasse (C-segmentet) er ligeledes stabil på 19%, hvor det har ligget de seneste år. Den store mellemklasse (D-segmentet) er tilsvarende stabil på 11% – en lille stigning på et procentpoint fra sidste år. Højdespringeren er som sagt crossovers i SUV’ernes J-segment, som altså er sprunget fra at udgøre ca. 18% af markedet for sidste år, til i år at udgøre en andel af det samlede salg på 26% - men udgøres af mange forskellige bilstørrelser.

Top 3 i 2018

Peugeot 208 blev igen i år danskernes foretrukne bil. I 2018 fik hele 8.800 nummerplader på. På 2. pladsen kom Nissan Qashqai med 7.742 solgte, mens 3. pladsen gik til Volkswagens Golf med 6.209 solgte nye biler i 2018.

En top 3-liste for mærkerne viser, at Volkswagen stadig er det mest populære mærke. Med et samlet salg på 32 .000, er de et godt stykke foran Peugeot, som tager 2. pladsen med 20.621 samt Toyota på 3. pladsen med16.758.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.