• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
7. december 2017 - FDM

Sidste udkald for vinterdæk

Vinterdæk står bedre fast på våde og kolde vejbaner.

Mange bilejere forbinder fejlagtigt vinterdæk med sne og isglatte veje. Men faktisk er nye vinterdæk som skabt til de ofte våde danske vinterveje. (Foto: FDM) Mange bilejere forbinder fejlagtigt vinterdæk med sne og isglatte veje. Men faktisk er nye vinterdæk som skabt til de ofte våde danske vinterveje. (Foto: FDM)

FDM

Selvom vinteren er begyndt mere grøn end hvid, er der stadig god grund til at skifte til vinterhjul. Vinterdæk står nemlig bedre fast, når vejene bliver våde, og temperaturen falder. Har man ikke skiftet til vinterdæk endnu, er det ved at på høje tid, anbefaler FDM.

Efterårets sidste kalenderblade er vendt, og den første nattefrost er begyndt at bide. Men selvom vejene endnu er mere våde end hvide, kan bilister alligevel hurtigt komme på glatis, når temperaturen falder. Har man ikke fået skiftet til vinterhjul på bilen, er det derfor ved at være på høje tid, mener FDM.
 
”Mange bilejere forbinder fejlagtigt vinterdæk med sne og isglatte veje. Men faktisk er de våde veje og lave temperaturer lige så afgørende for, at man bør skifte til vinterdæk. Vinterdæk er ganske enkelt et bedre valg, når temperaturen nærmer sig frysepunktet. Både i glat og vådt føre. Så har man vinterhjulene liggende, men endnu ikke fået dem sat på, er det nu, man skal i gang,” siger seniortekniker i FDM, Jørgen Jørgensen.
 
FDM har tidligere lavet en undersøgelse af forskellen mellem sommer- og vinterdæk. Den viste, at vinterdæk står bedre fast, allerede når vejene bliver fugtige og friktionen mellem dæk og underlag mindskes. Typisk når temperaturen er fem plusgrader eller under, og det er fugtigt i vejret og vejene saltes. Er der sne på vejen, er bremselængden for sommerdæk markant længere end for vinterdæk. Derfor anbefaler FDM, at man kører på vinterdæk om vinteren.
 
”Tidligere lagde producenterne vægt på, at vinterdæk primært skulle være gode på sne og is. Det har man ændret i de senere år, så de i højere grad i dag også har et godt vejgreb på våde veje. Det gør, at nye vinterdæk er som skabt til de mere våde danske vinterveje. Samtidig har de bevaret deres gode vejgreb, når vejene for alvor er snedækket,” siger Jørgen Jørgensen.
 
Mens der i Danmark ikke er noget krav om vinterdæk, er det tilfældet i mange lande omkring os. Skal man køre på skiferie, er der derfor ingen vej uden om at sætte vinterhjul på bilen.
 
I Sverige gælder det fra 1. december til 31. marts, mens det i Tyskland er et krav, hvis der er vintervejr. Tyskland skærper fra 1. januar 2018 desuden kravene, så vinterdæk fremover skal være mærket med bjerg- og snefnugsymbol. Dæk produceret før den dato er dog forsat lovlige i en overgangsperiode frem til 2024.

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.