• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
10. december 2015 - Volkswagen Danmark

Volkswagen Danmark

Volkswagens CO2-tema er faktisk afsluttet

Næsten alle Volkswagens modelvarianter overholder alligevel de oprindeligt konstaterede CO2-værdier. Næsten alle Volkswagens modelvarianter overholder alligevel de oprindeligt konstaterede CO2-værdier.

Volkswagen Danmark

Volkswagen har, blot en måned efter fremkomsten af usikkerhed vedr.CO2-måleværdierne for nogle af koncernens modeller, stort set afsluttet opklaringen af dette tema.

Ingen konstatering af enretsstridig ændring af forbrugsangivelserne ogCO2-værdierne
Det er kun i forbindelse med få modelvarianter, at forbrugsværdierne skal tilpasses en smule.

Efter omfattende interne undersøgelser og kontrolmålinger står det nu klart, at næsten alle Volkswagens modelvarianter alligevel overholder de oprindeligt konstaterede CO2-værdier.

Mistanken om en retsstridig ændring af forbrugsangivelserne for aktuelle serieproducerede modeller er således ikke blevet bekræftet. I forbindelse med de efterfølgende interne målinger er der kun konstateret små afvigelser ved ni modelvarianter fra mærket Volkswagen – heraf er kun de fire modelvarianter på det danske marked.

Myndighederne tester

De interne måleresultater vil fra nu og indtil jul blive efterprøvet en ekstra gang under myndighedernes opsyn af et neutralt teknisk institut. For de biler, hvor det i forbindelse med den interne undersøgelse kunne bekræftes, at de oprindelige angivelser var korrekte, vil der ikke opstå nogen konsekvenser. Disse kan fortsat tilbydes og sælges uden begrænsninger.

For de få bilmodeller, hvor der er konstateret afvigelser, vil godkendelsesværdierne blive tilpasset som led i de almindelige processer.

Volkswagen har forelagt resultaterne af deres interne undersøgelser af samtlige modelvarianterfor den tyske undersøgelseskommission og den tyske færdselsstyrelse Kraftfahrtbundesamt (KBA). Det tal på ca. 800.000 mistænkte biler, som Volkswagen koncernen oprindeligt offentliggjorte, er ikke blevet bekræftet.

I de interne målinger er der kun blevet konstateret afvigelser ved ni modelvarianter (heraf er blot fire modeller markedsført i Danmark) og udgør som gennemsnit kun få gram CO2 svarende til et øget cyklusforbrug i NEDC på ca. 0,1 til 0,2 l pr. 100 km. Disse modelvarianter svarer med en årlig produktion på ca. 36.000 enheder kun til ca. 0,5 % af Volkswagen-mærkets samlede volume.

Kundernes reelle forbrugsværdier ændrer sig ikke, og det er ikke nødvendigt med tekniske tiltag på bilerne. På denne baggrund er den oprindeligt forventede belastning af resultatet i størrelsesordenen 2 mia. euro (ca. 15 mia. kr.) ikke blevet bekræftet.

I Danmark er det kun fire modeller, der er omfattet af ovenstående:
Polo 1.0 TSI BlueMotion 95 hk med DSG
Golf 2,0 TDI BlueMotion Technology med 150 hk og manuelt gear
Passat Variant 2,0 TDI med 240 hk og DSG-gear
Passat Variant 1,4 TSI ACT med 150 hk og manuelt gear.

Alle er modelårgang 2016.

Til sammenligning markedsfører Volkswagen i alt 18 forskellige personbiler i Danmark, der fås i 305 forskellige varianter alt efter valg af udstyr, motor og gearkasse.

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.