• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
16. januar 2012 - Audi

Den nye Audi A6 allroad

Audi præsenterer tredje generation af allroad.

Tredje generation af Audi A6 allroad markedsføres i Danmark fra maj. Priserne er endnu ikke på plads. Tredje generation af Audi A6 allroad markedsføres i Danmark fra maj. Priserne er endnu ikke på plads.

Audi

Tredje generation af allroad
Allerede de to første generationer af allroad quattro fra 2000 og 2006 opnåede stor succes – og den succes bygger Audi videre på med tredje generation af modellen. Den nye A6 allroad quattro udvider anvendelsesmulighederne for A6 Avant med sine alsidige talenter – den kører bare videre, der hvor den asfalterede vej ophører. I forhold til forgængeren er ydelsen blevet øget, og forbruget er faldet med op til 20 procent.

Karrosseri og udvendigt design
Den nye A6 allroad quattros karrosseri er hævet med 6 cm i forhold til A6 Avant. Det særlige på karrosseriet er først og fremmest panelerne med panellister, de bredere skærme og singleframe-grillen med lodrette lameller. Afdækninger i ædelstål beskytter bilens bund i det forreste og bageste område, og udstødningssystemet ender i to store, flade afgangsrør. Tagrælingen er monteret på dobbelte kanter.
Skærmforøgerne, stødfangerne og panelerne er lakeret i kontrastfarve. Som ekstraudstyr leverer Audi en fuldlakering i forbindelse med aluminiumslook udvendigt (ekstraudstyr).

Søg brugt Audi A6 her på Bilpriser.dk

Kabine og bagagerum
De optiske differentieringer i A6 allroad udgøres af bundbeklædningen og på instrumentpanelet, som er holdt helt i sort. Panellisterne, som ligeledes er fremstillet af aluminium, er forsynet med allroad-modelbetegnelse.
Bagagerummet i den nye A6 allroad quattro rummer 565 l. Bagsæderyglænene kan klappes frem på en komfortabel måde via greb i bagagerummet, og derved øges volumen til 1680 l. Standardudstyret understreger denne nye models praktiske egenskaber – et skinnesystem med fastgørelsessæt til variabel inddeling af bagagerummet, fastspændingsremme i venstre side og dobbelt bagagerumsbund.

Udstyr og Audi connect
Infotainment-paletten er modulopbygget, og topmodellen er harddisk-navigationssystemet MMI Navigation plus med touchpad-betjening (MMI touch). Systemets elektrisk udkørende 8"-skærm viser helt skarpe, kontrastfyldte billeder. Advanced Sound System fra Bang & Olufsen leverer musik fra 15 højttalere.
Også når det gælder det tekniske område connect fås den nye A6 allroad quattro med den nyeste teknik. Bluetooth-biltelefon online (ekstraudstyr) kobler bilen op på internettet via UMTS, og et WLAN-hotspot gør det muligt for passagererne at surfe og maile frit. Til føreren kommer der skræddersyede services ind i bilen – fx de topaktuelle Audi trafikinformationer online eller internetradioen Audi music stream. Derudover er der attraktive tjenesteydelser fra Google til rådighed, fx Google Earth, Google Street View og søgningen efter specielle destinationer via stemmestyring.

Drivlinje
Den nye A6 allroad quattro kan fra starten fås med fire kraftige og meget kultiverede V6-motorer – en TFSI-benzinmotor og tre TDI-motorer. Alle motorer har trykladning og direkte indsprøjtning og har en slagvolumen på 3,0 l. De gør brug af teknologierne fra Audis effektivitets-modulsystem – start-stop-systemet og den innovative termostyring. I forhold til forgængermodellen er forbruget blevet reduceret med op til 20 procent.
3.0 TFSI, som får ekstra tryk fra en mekanisk drevet kompressor, yder 310 hk og leverer et drejningsmoment på 440 Nm. Den accelererer A6 allroad quattro fra 0-100 km/h på 5,9 sek. og videre op til den elektronisk begrænsede tophastighed på 250 km/h. Den kører 11,2 km/l ved blandet kørsel.

3.0 TDI fås i tre forskellige versioner, der yder 204 hk, 245 hk og 313 hk, mens tallene for drejningsmomentet lyder på 450, 580 og 650 Nm. Indstigningsversionen kører hele 16,4 km/l ved blandet kørsel (159 g CO2/km). 3.0 TDI med 313 hk og biturboladning er en kraftfuld og vellydende motor – den accelererer A6 allroad quattro fra 0-100 km/h på 5,6 sek., og tophastigheden er elektronisk reguleret til 250 km/h.
Den kraftigste TDI-motor overfører sine kræfter via en harmonisk og hurtigt skiftende 8-trins tiptronic, mens de tre øvrige motorer samarbejder med den sportslige dobbeltkoblingsgearkasse, den 7-trins S tronic.
Det permanente firehjulstræk quattro arbejder sammen med torque vectoring-systemet. Systemet nedbremser de aflastede inderste hjul i svinget, når man kører sportsligt, så hjulene ikke spinder, og det forbedrer vejgrebet og køreegenskaberne endnu mere.

Undervogn
Undervognen på A6 allroad quattro kombinerer sportslighed og komfort. Den nye elektromekaniske servostyring arbejder fintfølende og effektivt. Som alternativ kan man vælge den dynamiske styring, som tilpasser udvekslingen til bilens hastighed.
Via systemet Audi drive select kan føreren variere funktionsmåden for styretøjet, luftaffjedringen, speederen, den automatiske gearkasse, sportsdifferentialet, klimaanlægget, belysningen og adaptive cruise control. I indstillingen efficiency arbejder disse systemer så økonomisk som muligt, og med indstillingen individual kan de i stort omfang konfigureres frit.

adaptive air suspension – luftaffjedring og reguleret støddæmpning – er standard. Ved høje hastigheder sænker systemet karrosseriet med 15 mm, og med et tryk på en knap hæves det med op til 35 mm – denne allroad-indstilling er egnet til råt terræn. Ved lave hastigheder kan føreren desuden vælge en lift-indstilling, der med en frihøjde på yderligere 10 mm gør, at den nye Audi A6 allroad quattro også her kan klare store ujævnheder.
Audi A6 allroad quattro kører på 18" letmetalfælge i 5-eget design med dæk i størrelse 235/55. Det store bremsesystem sørger for en kraftig nedbremsning. På stejle nedkørsler kan føreren aktivere en nedkørselsassistent – den begrænser hastigheden til 10-20 km/h afhængigt af underlaget.

Besøg forsikringsoversigten på Bilpriser.dk

 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.