• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
10. januar 2011 - B. T.

Udstyr koster kassen

Lir taber meget mere i værdi end fornuftigt udstyr.

Firehjulstrækket på en Hyundai ix35 taber 90 pct. af merprisen på 4 år. Firehjulstrækket på en Hyundai ix35 taber 90 pct. af merprisen på 4 år.

B. T. / Bilpriser.dk
Udstyr koster kassen
Drømmer du om en bil, der er læsset med ekstraudstyr som navigation, læderstue, alu-fælge, stort lydanlæg og kromlister, så tænk dig godt om. Har du din pengepung kær, så lad den første køber om at købe udstyret og køb bilen brugt efter ham i stedet. Det samme gælder V6-motorer og firehjulstræk.
Det viser en analyse, som Bilpriser.dk har lavet for dagbladet B. T.
”Det, der styrer værdien af brugt ekstraudstyr, er forhandlernes syn på det. Og forhandlerne tænker som deres kunder. Alu-fælge kan trække op, hvis de er pæne og velholdte, men hvis de er skrammede og grimme og ikke kan repareres, trækker de ned. Så piller forhandleren dem af og smider nogle nye på. Det samme gælde læderstuer. Er de slidte og revnede, er det negativt, men er de pæne og velholdte, trækker det op”, forklarer chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

Navigation vil falde meget i værdi
Brian-udstyr som spoilere og overdimensionerede lydanlæg er sammen med fastmonterede navigationsanlæg, noget af det, der falder mest i værdi:
”Brian-gejl er altid negativt, men fastmonteret navigation er også noget af det, der falder mest i værdi. For om 5-6-7 år er navigationsudstyr faldet så meget i pris og er blevet så meget bedre end i dag, at ingen vil give noget for det forældede navigationsanlæg, der sidder i bilen”, forklarer Niels Grøftehauge.
Det kan imidlertid også være omvendt:
”Nogle af de dyre mærker som BMW eksporteres tilbage til Tyskland, efter at de har været leaset ud i Danmark. Og dernede skal en nyere BMW 520, for eksempel, have navigation. Da er det en bagdel, at en BMW 520 ikke har det som standard i Danmark”, påpeger han.

Aircondition kan både trække op og ned

Men aircondition må da være noget, der trækker op i alle biler? Nej, siger Bilpriser.dk’s chefanalytiker:
”I de biler, hvor økonomien spiller en rolle, kan det være negativt at stille med en brugt model, hvis airconditionanlægget er stået af. Forhandleren ved, at han enten skal betale en mindre formue på at reparere anlægget, eller også skal han skrive i annoncen, at airconditionanlægget ikke virker. Det virker negativt. Så er det nemmere at sælge en økonomibil uden aircondition”, påpeger han.
”Nej, det eneste ekstraudstyr, jeg rigtigt kan komme i tanke om, der altid vil virke positivt, er en jydekrog - i Jylland”, griner Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.
På bilpriser.dk's salgsvurdering kan man selv foretage en købs- eller salgsvurdering af bestemte bilmodeller og prøve at læsse ekstraudstyr på for at se forskellen på en brugt model uden udstyr og en med meget udstyr.
 
Eksempler på "udstyr", der taber meget i værdi:
1. Undgå firehjulstræk, En Hyundai ix35 er 30.000 kr. dyrere med træk på alle fire hjul. Efter 4 år/80.000 er prisforskellen skrumpet ind til 2.949 kr. 90,2 pct. af merprisen er tabt.
2. Udstyr generelt koster dyrt. Hægter man for 60.000 kr. ekstraudstyr på en Kia Ceed Active ryger de 44.362 kr. ud i den blå luft efter fire år/80.000 km. Værditabet på ekstraudstyr er 73.9 pct.
3. Hestekræfter koster. En Ford Mondeo med seks cylindre og 220 hk er 129.000 kr. dyrere end en tilsvarende med fire cylindre og 145 hk. Efter 4 år/80.000 km. er prisforskellen 47.526 kr. 62,3 pct. af merprisen er tabt.
 
Eksempler på "udstyr", der holder værdien godt:
1. Stationcars holder prisen godt. En Skoda Octavia som stationcar taber 46,2 pct. af sin værdi over 4 år/80.000 km. Firedørsudgaven taber 46,5 pct. Værditabet på merprisen er 6.378 kr. svarende til 42,5 pct.
2. Diesel-biler er efterspurgte. En Opel Corsa 1,3 CDTI taber kun 45,5 pct. af sin værdi over 4 år/80.000 km., mens det tilsvarende værditab er 48,4 pct. for benzinudgaven. Kun 15,4 pct. af merprisen for diesel tabes.
3. Hybrid er endnu bedre end diesel. Toyota Auris som hybrid-bil taber 47,9 pct. af sin værdi over 4 år/80.000 km. Diesel-broderen taber 48,6 pct. Kun 15 pct. af merprisen for at vælge hybrid er gået tabt.

Download hele analysen her
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.