• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
11. februar 2010 - Nissan

Nissan Juke - ny biltype

Nissan Juke er en SUV-agtig bil, der skal skabe nyt liv i småbilsklassen.

Den ny Nissan Juke er en sportslig SUV i den lille klasse. Den ny Nissan Juke er en sportslig SUV i den lille klasse.

Nissan
Nyt liv blandt de små
I dag afslørede Nissan for første gang koncernens helt nye, lille crossover, Juke.
Det er en kompakt SUV, der forenes med sportsvognen. Den udfordrer traditionen for små biler, skal produceres i Europa og Japan og sælges globalt - også i Europa, Japan og USA. Den har en ny, kraftfuld benzinmotor med turbo og direkte indsprøjtning og nyt firehjulstrækkoncept med momentvektorisering.

Designet som et forfriskende alternativ i småbilklassen

Juke er designet som et forfriskende alternativ til kunderne i småbilssegmentet, men den skiller sig ud fra de traditionelle biler på markedet. Modellen er en iøjnefaldende kombination af SUV-bilernes robusthed og en sportslig stil. Juke vil tilføre længe tiltrængt maskulinitet og dynamik til segmentet for små biler.
Beslutningen om at lancere branchens første lille crossover i segmentet for små biler afspejler Nissans filosofi om at udfordre normerne i Europa.
“Vi har oplevet en markant vækst på det tætbefolkede europæiske marked i løbet af de seneste 5 år. Denne succes har vi opnået ved at udfordre de traditionelle mønstre og flytte os fra C- og D-segmenterne. I stedet er vi gået forrest med introduktionen af crossover-modeller. Vi startede med Murano, og derefter fulgte en større produktion af Qashqai - en bil, som langt har overgået vores forventninger. Den er solgt i mere end en halv million eksemplarer i Europa på under 3 år", siger Colin Dodge, som er præsident for Nissans aktiviteter i Afrika, Mellemøsten, Indien og Europa.

Den ny Juke sikrer 3.000 arbejdspladser

I Europa vil Juke blive produceret på Nissans fabrik i Sunderland, England, og i Japan vil den blive produceret i Oppama. Produktionen i Europa sker sideløbende med produktionen af den kompakte Note og vores Qashqai crossover, og den nye produktionskapacitet udgør en investering på mere end 60 millioner euro, som sikrer over 1.000 arbejdspladser hos Nissan og over 2.000 arbejdspladser hos underleverandørerne.
I Japan starter salget af Juke til sommer, og lanceringen i Europa og Nordamerika følger til efteråret.

SUV forneden og sportsvogn foroven
Ud fra et designmæssigt synspunkt er den nederste del af Juke en rendyrket SUV. Den kendetegnes af kraftige hjul, brede dæk, ekstra frihøjde og en robust fremtræden, mens den øverste del af bilen mere bærer præg af sportsvogn med en høj hoftelinje, slanke sideruder og en faldende taglinje i coupé-stil. Coupé-effekten understreges yderligere af bagdørene, hvor håndtagene er skjult i dørrammerne.
Indvendigt fortsætter det sportslige præg med en førerorienteret kabine, som domineres af et midterkonsol med et design, der er inspireret af brændstoftanken på en motorcykel. Med en markant højglanslakering giver motorcykelkonsollen bilen et sjovt præg. Bilens praktiske egenskaber er sikret med bagklappen og det fleksible bagagerum med skjulte opbevaringsmuligheder.
I forbindelse med lanceringen udtalte Nissans Senior Vice President for Design og Chief Creative Officer, Shiro Nakamura følgende:
"Vores mål var at udfordre normerne. Jeg er overbevist om, at Juke vil tilbyde kunderne noget anderledes - noget mere følelsesmæssigt, energisk og mere maskulint."

Både versioner med forhjulstræk og firehjulstræk
Juke er baseret på Renault-Nissan alliancens B-platform, og den har en akselafstand på 2.530 mm, en længde på 4.135 mm, en bredde på 1.765 mm og en højde på 1.570 mm. Versioner med forhjulstræk har MacPherson-hjulophæng foran og torsionsbro bagpå, mens versioner med firehjulstræk har et multi-link-baghjulsophæng, som er baseret på systemet i Qashqai.
ALL-MODE 4x4-i er en videreudvikling af Nissans respekterede elektroniske firehjulstræksystem, og nu er systemet udstyret med teknologi til momentvektorisering, som øger bilens agilitet og reducerer understyring i sving. Ud over at fordele momentet mellem for- og bagaksel - op til maksimalt 50:50 - kan systemet nu også fordele momentet fra side til side på bagakslen.

Mere kraft til yderste baghjul mindsker understyringen
Bilens egenskaber i sving er blevet forbedret ved at tilføre mere moment til det yderste baghjul, hvilket reducerer understyring. I alt kan op til 50 % af det samlede drejningsmoment overføres til det ene af baghjulene. Det er første gang, at denne innovation anvendes på en bil i segmentet for små biler - det er en teknologi, som indtil nu kun har været anvendt til topmodeller i luksusklassen.

3 motorer fra starten i Europa - den kraftigtste har 190 hk

I Europa vil Juke kunne fås med tre forskellige motorer, når salget starter senere i år: en dieselmotor og to 1,6-liters benzinmotorer, som alle opfylder Euro5-normen. Den kraftigste motor er en ny benzinmotor (MR16DDT) med turbo og direkte indsprøjtning. Den er en af de kraftigste motorer i klassen, og den udvikler 140 kW (190 hk) og 240 Nm. Kombinationen af direkte indsprøjtning og turbolader giver kraft og præstationer som en 2,5-liters motor med økonomi som en mindre motor.
Den anden benzinmotor er en videreudviklet udgave af en motor fra Nissans pålidelige HR-familie. HR16DE, den 16-ventilede letvægtsmotor med lav friktion, har nu et unikt dobbelt indsprøjtningssystem, som giver en bedre afmålt indsprøjtning med bedre forbrænding til følge, og den yder 86 kW (117 hk). Vores 1,5-liters dCI common rail-dieselmotor (K9K) med 110 hk giver fremragende køreegenskaber takket være et imponerende drejningsmoment på 240 Nm - og så har den god brændstoføkonomi og lave emissioner.

Bredt udvalg af gearkasser
Hvad angår gearkasser, fås den forhjulstrukne 1,6-liters benzinmotor med turbo i kombination med en 6-trins manuel gearkasse.
Nissans XTRONIC CVT-gearkasse med 6-trins manuel funktion vil kunne fås i kombination med den firehjulstrukne topversion af den turboladede benzinmotor.
1,6-liters benzinmotoren uden turbo fås enten med en 5-trins manuel gearkasse eller den opdaterede XTRONIC CVT-gearkasse, og 1,5-liters dieselmotoren fås i kombination med en 6-trins manuel gearkasse.

Kunderne kan vente usædvanligt udstyr
Udstyr og ekstraudstyr vil blive offentliggjort, når vi kommer tættere på salgsstarten, men udstyr som klimaanlæg, læderindtræk, bakkamera og nøglefri betjening vil kunne fås til Juke sammen med mere usædvanligt udstyr.
Det omfatter blandt andet Nissan Dynamic Control System - en central betjenings- og visningsenhed, hvor føreren kan ændre de dynamiske køreindstillinger og indstille de mere almindelige funktioner som f.eks. klimaanlægget. I displayet vises diagrammer og informationer med relation til motor og drivlinje.
"Hos Nissan arbejder vi hårdt på at tilføre mere værdi til mærket via fremragende design, kvalitet og køreglæde. For mig at se er Juke i meget høj grad et udtryk for, hvad Nissan står for, og den nye model vil styrke Nissans position som førende i verden inden for designfornyelse og som pioner inden for crossovers", siger Shiro Nakamura.

Motorer og gearkasser:

Motor Ydelse Brændstof Drivlinje Gearkasse  
1.5 dCi 110 hk Diesel 2WD   6-trins manuel
1.6i 117 hk Benzin 2WD   5-trins manuel
1.6i 117 hk Benzin 2WD       Opdateret XTRONIC CVT  
1.6i Turbo 190 hk Benzin 2WD   6-trins manuel
1.6i Turbo 190 hk Benzin 4WD       XTRONIC CVT M6  






BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.