• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
22. januar 2010 - Ritzau/Berlingske Tidende

Dansk drøm om elbiler i fare

Renault vil have sikkerhed for afgiftsfrihed eller anden form for støtte.

Renault Fluence. Kommer kun i lande, der på en eller anden måde giver støtte. Renault Fluence. Kommer kun i lande, der på en eller anden måde giver støtte.

Berlingske Tidende / Renault
Knas på linjen
Selvom hensigterne er gode, er der nu knas på linjen i forhold til elbil-satsningen fra Renault og den langsommelige ændring af den danske registreringsafgift.
Den franske bilproducent Renault truer nu direkte regeringen med at trække sig fra det storstilede projekt, der skal gøre Danmark til verdens førende nation, når det gælder udbredelsen af elbiler, skriver Berlingske Tidende.

Danmark risikerer at miste milliard-investeringer

Sker det, risikerer Danmark at miste investeringer i milliardklassen, fordi Renault som den eneste bilproducent kan levere den teknologi, der er hjørnestenen i den ambitiøse satsning.Truslen om at forlade Danmark skyldes, at regeringen endnu ikke har præsenteret en langsigtet plan for registreringsafgift på elbiler. Og er regeringen ikke klar med en løsning om senest seks måneder, tør Renault ikke investere i det danske projekt, fordi det økonomiske grundlag bliver for usikkert, fastslår Henrik Bang, adm. direktør i Renault Danmark over for avisen.

Renault: Det passer ikke. Vi vil få elbiler som det første land i Europa.
Denne udlægning af sagen er ikke korrekt. Renault vil introducere elbiler i Danmark i 2011 - som det første land i Europa, meddeler Renault dog fredag..
"Det direktør Henrik Bang har sagt er, at Renault i Danmark indenfor de næste seks måneder begynder processen omkring efteruddannelse af mekanikere, sælgere, o.a. for at kunne håndtere elbiler og, at det er meget vigtigt for Renaults forretningsmodel at vide eksakt, hvordan afgiftsstrukturen ser ud efter 2012", forklarer pressechef Søren Hyltoft.
"Henrik Bangs budskab er på linje med det budskab, som Renaults ansvarlige for elbilsstrategien Thierry Koskas udtalte til Børsen i forbindelse med klimatopmødet - COP 15. Nemlig, at Renaults strategi er ikke at introducere elbiler i lande, der ikke på den ene eller anden måde subsidierer den ny teknologi som elbilerne repræsenterer", tilføjer han.
"Hvilken form disse subsidier skal antage, og hvornår disse bliver offentliggjort, er ikke endelig afgørende for Renaults danske elbilssatsning", forklarer Søren Hyltoft.
Renault Danmarks direktør uddyber dette:
”Vi har i vores organisation ikke fantasi til at forestille os, at der ikke efter 2012 vil være økonomiske fordele forbundet med køb af elbiler. På denne baggrund fastholder vi vores introduktion af elbiler i 2011, uanset om der ligger en politisk afklaring indenfor seks måneder eller ej”, understreger Henrik Bang.

Klima- og energiminister Lykke Friis (V) vil dog ikke love en hurtig afklaring på det komplekse afgiftsspørgsmål. Men regeringen arbejder på højtryk, siger hun.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.