• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
4. december 2009 - Metha Energy Solutions

Bil på sprit og el

Metha Energy Solutions viser brændselscellestak, der giver rækkevidde på 500 km

Et nordjysk initiativ med brændselsceller kan øge elbilers rækkevidde til 500 km. Et nordjysk initiativ med brændselsceller kan øge elbilers rækkevidde til 500 km.

Metha Energy Solutions / Bilpriser.dk
Bil kører på sprit og el
De nordjyske firmaer Metha Energy Solutions og Serenergy præsenterer nu en ny brændselscelle-teknologi, der giver elbilen de samme egenskaber som dem, man finder i benzinbilen.
Hidtil har teknologi afholdt elbilen fra at slå igennem kommercielt, men et nyt koncept sikrer, at elbilen kan køre 500 km på en optankning, som kun tager to minutter. Optankningen kan ske som på en almindelig tankstation, og bilen udleder ca. 70 % mindre CO2 end benzindrevne biler.

Udviklingen har taget 7 år

7 år har det taget de danske ingeniører at sikre banebrydende videreudvikling af brændselscelle-teknologi, så man nu kan hive langt mere energi ud af blandingen metanol og vand via en brændselscelle end tidligere. Den nye teknologi gør med et slag elbilen til et både realiserbart og kommercielt alternativ til den traditionelle, benzindrevne bil.
"Langsommelig og besværlig opladning af elbilens batteri og kort aktionsradius har hidtil været den største forhindring for elbilen. Det ændrer vi på nu. Det tager blot to minutter at fylde metanol på bilen, og så kan man køre mere end 500 kilometer", siger Jesper Toft, direktør i Metha Energy Solutions.
På tomme batterier kan en brændselscellestak med en ydelse på nominelt 5kW holde en bil kørende ved 120 km/t i 2 timer, oplyser han til Bilpriser.dk. Kører man langsommere, kan man køre i længere tid. En sådan stak vil generelt yde 3500 kW. Ved køb af 5 styk er prisen pr. styk 78.000 kr., omtrent som en batteripakke på 20 kWh.

Almindelige tankstationer kan sælge metanol
Løsningen har en lang række åbenlyse fordele:
"Den er hurtig og nem at implementere, da metanol kan distribueres på samme måde som benzin, så der kræves ikke milliardinvesteringer til etablering af en ny infrastruktur med ladestationer og systemer til opladning på parkeringspladser og i garager", forklarer Jesper Toft.
"Teknologisk er der lidt forenklet sagt, tale om en udskiftning af forbrændingsmotoren med en elmotor og et lille kraftværk (brændselscellen), som fremstiller strøm i bilen, mens den bruges.På miljøsiden tæller det også, at man kan reducere udledningen af CO2 med omkring 70 % i forhold til benzin- og dielseldrevne biler. Det bidrager væsentligt til løsningen af de globale klimaproblemer", siger Jesper Toft.

Metha Energy Solutions’ partner Serenergy har i samarbejde med Lithium Balance, Cemtec og Aalborg Universitet udviklet en testbil baseret på en Fiat Scudo. Energistyrelsens EUDP-sekretariat har støttet udviklingen af testbilen.

 Læs mere på: www.methaenergy.com

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.