• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
24. november 2009 - Autoinfo

Mænd og biler

Volvo-ejere ved, at der er noget sexet ved mærkets afklarethed og troværdighed.

Sådan en Volvo V70R går man ikke galt i byen med som mand. Sådan en Volvo V70R går man ikke galt i byen med som mand.

Autoinfo / Bilpriser.dk
Biler sender signaler
De signaler, man sender med sin bil, er meget tydeligere og kraftfulde, end de fleste tror. Det  skriver forfatteren og livsstilseksperten Christian Grau i sin ny bil Mænd & Biler. Hvis man for eksempel kører i en Hyundai Sonata, så ligner man ifølge forfatteren en nærigrøv, der har listet sig op på første klasse og prøver at se smart ud.
Kører man derimod i Audi, har man truffet det sikre valg. Det er diskret, elegant og klogt at køre Audi. Kører man Citroën, er man sikkert kulturradikal og læser Politiken, og hvis man kører i en stor amerikanerbil, vil man gerne signalere maskulinitet.

Her er Christian Graus dom over de forskellige mærker:

Alfa-Romeo: For manden med følelser, og som tør gå et skridt ekstra for at få det attråværdige.
Audi: For mænd, der gerne vil vise kvinder, at der her er en mand, de bør interessere sig for.
BMW: For modne mænd med succes.
Citroën: For mænd af den kulturradikale slags. Ligger sjældent og presser andre på motorvejen.
Ferrari: For mænd, der gerne vil have, at folk bukker sig i støvet for dig. Nogle synes også, du bare er plat.
Fiat: For mænd, der ikke er bange for at køre i et bilmærke, som er det, der er tilbage, når drømmene er sorteret fra.
Ford: For mænd, der er som den forstokkede Harry i DSB-reklamerne.
Jaguar: For old school- mænd, der går ind for gode manerer, konservatisme og british racing green.
Honda: For mænd, der er indstillet på, at det at køre Honda er som at ”stille sig på Hanstholm Havn i kjole og skæg, når værtshusene lukker”.
Mazda: For mænd, der køber sushi – fra supermarkedet.
Toyota: For mænd, der er helt ligeglade med at have verdens mest almindelige bil.
Suzuki: For mænd, der tror, de slipper for koreanerbilernes billige og historieløse image ved at købe en billig japaner.
Koreanerbilerne: For mænd, der ikke forstår, at jo flere penge, du bruger på en koreanerbil, jo mere latterligt bliver det.
Land Rover: For mænd, der drømmer om skove, savanner, floder og bjerge – for ellers ville mærket ikke eksistere.
Mercedes-Benz: For mænd, der i virkeligheden hellere vil have en Audi eller BMW, men som hænger fast, fordi de trods alt er kernekunder.
Opel: For mænd, der egentlig ikke har drømt om at få en Opel, men alligevel er endt med en.
Peugeot: For mænd af mange slags. Man afslører ikke meget om sine politiske holdninger eller værdisæt ved at køre Peugeot.
Renault: For mænd, der har opdaget, at Renault med sin markante stil har potentialet til at være noget mere for den kulturradikale mellemklasse.
Saab: For mænd, der bedst kan karakteriseres som højtuddannede motorbøller – arkitekter med vind i håret, så at sige.
Škoda: For rationelt tænkende mænd, der er afklaret med, at hans bil aldrig vil høste et skulderklap på parkeringspladsen.
Seat: For mænd, der ville have købt en Ford Capri eller en Opel Manta, hvis de havde været unge i 1970’erne eller 1980’erne.
Volvo: For mænd, der ikke er bange for at virke satte, for de ved godt, der er noget sexet over den afklarethed og troværdighed, som Volvo udstråler.
Volkswagen: For mænd af mange slags.  For man skal ikke spørge, hvad du siger med en VW. Der er nemlig en VW i os alle. I stedet skal man spørge: Hvilken VW er du?

Mænd & Biler
252 sider
298 kr.
Forlag: Trigger Happy.

Kan købes hos forskellige internetboghandler.






BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.