• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
3. juni 2009 - Volvo

Hybrid-Volvo i 2012

Volvo vil med på hybridbølgen og indgår samarbejde med Vattenfall

Volvo har tænkt skuffende traditionelt og placeret et kæmpebatteri bag i bilen. Volvo har tænkt skuffende traditionelt og placeret et kæmpebatteri bag i bilen.

Volvo
Volvo og Vattenfall i hybrid-samarbejde
En Volvo, der kan oplades i en almindelig stikkontakt, bliver til virkelighed i 2012. Det svenske energiselskab Vattenfall og Volvo Car Corporation indgår et industrielt joint venture partnerskab, som har til formål at introducere såkaldte plug-in hybridbiler på markedet. Den banebrydende teknologi vil betyde en væsentligt lavere miljøbelastning fra trafikken. Herudover bliver det meget bekvemt at eje en plug-in hybridbil, idet man kan tanke den op derhjemme. Omkostningerne til brændstof er også betragteligt mindre.

Fra fase 1 til fase 2
I januar 2007 lancerede Volvo Car Corporation og Vattenfall et fælles projekt, hvis målsætning var at afprøve og udvikle den teknologi, der skal gøre det muligt at oplade en hybridbil direkte fra stikkontakten. Dette samarbejde er nu nået til næste fase.
”Vi investerer i et industrielt samarbejde om serieproduktion af plug-in hybridbiler i Sverige i 2012 - biler, der kan køre på både elektricitet og diesel. Det er en vigtig forretningsudvikling for os, og vores samarbejde med Vattenfall gør det muligt at tage et stort skridt frem imod at kunne tilbyde vores kunder biler, der har endnu mindre indvirkning på miljøet,” siger Stephen Odell, administrerende direktør for Volvo Car Corporation.
Vattenfall og Volvo Car Corporation er overbevist om, at serieproduktion af plug-in hybridbiler og udviklingen af den tilhørende infrastruktur vil skabe nye jobs og gøre det muligt for Sverige at bevare sin position som førende inden for avanceret, miljøvenlig teknologi.

Bilen kan oplades derhjemme
En af de største fordele ved en plug-in hybridbil er, at den kan oplades i en almindelig stikkontakt i hjemmet.
”Vi ønsker at forstærke elektricitetens betydning i samfundet og dens vigtige rolle i løsningen af klimaproblemerne. Det er vores håb, at vi gennem dette samarbejde kan sætte fart i lanceringen af el-biler. Vi udvikler i fællesskab den næste generation af teknologi, der bygger på plug-in biler og forskellige muligheder for opladning af dem”, udtaler Lars G. Josefsson, administrerende direktør og koncernchef for Vattenfall.
Udviklingen af bilerne foretages og finansieres af Volvo Car Corporation og Vattenfall i fællesskab, hvorefter Volvo Car Corporation producerer bilerne, og Vattenfall udvikler ladesystemerne og forsyner bilerne med elektricitet.

Innovativ miljøteknologi
Elektricitet er en god kraftkilde til biler. En elektromotor har en høj effektivitet og kan nøjes med en femtedel af den energi, en tilsvarende motor, der anvender fossile brændstoffer, bruger. Købsprisen på en plug-in hybridbil vil være højere end for biler med konventionel teknologi. Batterierne er stadig dyre, men når bilen kører på elektricitet, vil brændstofomkostningerne blive reduceret til omkring en tredjedel i forhold til en dieseldrevet bil.

Mulighed for at køre på grøn strøm

Vattenfall vil tilbyde kunderne muligheden for at indgå en aftale om genanvendelig elektricitet, der udelukkende er produceret ved hjælp af vind- eller vandkraft, som et alternativ til den normale kombination af energikilder. Lars G. Josefsson ser mange fordele ved opladelige plug-in hybridbiler, selv hvis elektriciteten ikke er produceret ved hjælp af genanvendelige energikilder.
”Når vi anvender elektricitet, undgår vi udledningerne fra den enkelte bil. Energien produceres ved hjælp af nogle få, store kraftkilder i stedet for benzin eller diesel, og Vattenfall bruger mange kræfter på at eliminere udledningen af CO2 fra den samlede produktion af elektricitet. I Sverige er der praktisk talt ingen udledning overhovedet fra Vattenfalls produktion af elektricitet”, forklarer Lars G. Josefsson.

Batterier oplades på 5 timer
Motoren i disse hybridbiler bliver en kraftig elektromotor med et lithium-ion batteri. Det tager omkring fem timer at oplade batteriet i en almindelig stikkontakt, og batteriet bliver også opladet, hver gang bilen bremser.
”De fleste bilture er korte, for eksempel til og fra arbejdet. Vi vil kunne tilbyde et produkt, der kan dække dette transportbehov, men bilen skal selvfølgelig også kunne anvendes til længere rejser. Derfor vil den også have en af Volvo’s brændstoføkonomiske dieselmotorer”, udtaler Stephen Odell.

De første biler bliver præsenteret til sommer
I løbet af sommeren 2009 vil tre Volvo V70 testbiler blive præsenteret. De skal bruges til at indsamle informationer om de ønsker og krav, kunderne måtte have til den nye teknologi, samt kundernes kørevaner og ønsker til hurtigopladning af bilen. Vattenfall vil blandt andet afprøve forskellige koncepter i forbindelse med hurtigopladning i hjemmet og for offentligt tilgængelige ladestationer, hvor bilejerne kan betale for opladning i stedet for at tanke benzin eller diesel. De biler, der er planlagt til serieproduktion fra 2012, kommer til at indeholde en lidt anderledes teknologi, men lanceringen af testbilerne er et skridt hen imod en serieproduktion af plug-in hybridbiler, der er skræddersyet til markedets behov.

 

 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.