• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
17. april 2009 - Renault Danmark

Renault øger markedsandele

Renaults salg er faldet langt mindre end andre bilmærker i første kvartal 2009

Renault Clio har været med til at øge Renaults markedsandel siden januar 2008. Renault Clio har været med til at øge Renaults markedsandel siden januar 2008.

Renault 
Markedsandelen stiger
Renault Danmark har siden opstarten i januar 2008 øget sin markedsandel på både person- og varevogne markant. Og markedsandelen stiger måned for måned. Efter et første år med hårdt arbejde og mange udfordringer som ny importør, synes anstrengelserne nu at bære frugt for Renault Danmark. Mens markedsandelen i de første tre måneder af 2008 var på sølle 1,4 % for personbiler, nåede markedsandelen i marts 2009 op på 2,4 % og stigningen fortsætter. 

Mindste tab af personvognssalget
Trods et fald i personvognssalget på 41 procent i årets første tre måneder, oplevede Renault kun et fald på seks procent, hvilket gør Renault til det mærke, der har tabt mindst efter finanskrisens indtog. 

Varevognssalget stiger
På varevognsmarkedet ser det endnu bedre ud. De første tre måneder af 2008 var markedsandelen 3,3 procent, mens det i det første tre måneder af 2009 næsten er fordoblet til 5,7 procent. Igen her stiger markedsandelen måned for måned, og alene marts måned var markedsandelen otte procent, hvilket bringer Renault op som den 4. bedst sælgende på varevognsmarkedet i marts.
Kigger man på det samlede salg, af både person –og varevogne er markedsandelen således steget fra 1,8 procent i første kvartal 2008 til 2,7  procent i første kvartal 2009 - igen med en stigning i marts måned til hele 3,3 procent.

Forventer fortsat stigning i salg
Årsagen til stigningen, som Renault forventer vil fortsætte, er en kombination af mange faktorer. Direktør Henrik Bang siger:
”Der er primært tre grunde til, at vi nu er på vej op i salgsstatistikkerne. For det første har vi de produkter som kunderne efterspørger - små, sikre og økonomiske biler. For det andet er det i et ekstremt prisfølsomt dansk marked lykkedes os at forhandle de helt rigtige priser hjem på vores biler. For eksempel har vi lige nu danmarks billigste stationcar til blot 135.900 kroner", siger han.
"For det tredie har vi på blot et år, og trods en heftig igangværende økonomisk krise, fået tilgang af nye Renault-forhandlere, som klarer sig rigtig flot. Den første var Bilhuset Klaus Lützhøft i Grindsted, siden kom Autohuset Glostrup og Kronborg Auto i Helsingør. Og senest har vi netop fejret, at Danmarks største bilforhandler - Ejner Hessel - nu også er Renault-forhandler. Tilsammen faktorer der gør, at jeg mener det er realistisk, at Renault i Danmark når en markedsandel på omkring fem procent indenfor en kort årrække", slutter Henrik Bang.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.