• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
2. april 2009 - Renault Danmark

Renault-udvikling sikret

EIB låner Renault 3 mia. kroner, som sikrer grønne investeringer

Renault kan fortsætte udviklingen af grøn teknologi. Bl.a. introduktionen af elbiler i 2011 Renault kan fortsætte udviklingen af grøn teknologi. Bl.a. introduktionen af elbiler i 2011

Renault 
Lån på 22 mia. kr. til bilindustrien
Et lån på tre mia. kroner fra Den Europæiske Investeringsbank (EIB) sikrer Renaults fortsatte fokus på udviklingen af elbiler og renere teknologi. 

Den Europæiske Investeringsbank har netop ydet bilindustrien i Europa et lån på omtrent 22 mia. kroner - heraf har Renault modtaget omkring tre mia kroner. 

Formålet med lånet er at styrke bilindustriens udvikling af renere og mere brændstofeffektive teknologier. 

Bilproducenter sikres
Hos Renault er der stor tilfredshed med lånet, der støtter bilproducenternes evne til fortsatte investeringer midt i den verdensomspændende økonomiske krise. Siden begyndelsen af 2008 er markedet i Europa således faldet med 24,2 procent.
” Vi er tilfredse med lånet som vi har modtaget fra Den Europæiske Investeringsbank. Det vil hjælpe os til at fortsætte vores investeringer i bæredygtig mobilitet, udtaler Patrick Pélata, Chief Operating Officer i Renault”

Introduktion af elbiler i 2011
Det han henviser til er Renaults to-strengede klima strategi, der for alvor viser sig i 2011. For det første er Renault 100 procent fokuseret på udviklingen og introduktionen af elbiler. De første tre modeller introduceres i Danmark i 2011 og 2012. Det drejer sig om en Kangoo varevogn, Renault Megane sedan, og en fem sæders bil i Clio størrelse, der endnu mangler et fængende navn.

Motorer som reducerer CO2-udslippet
For det andet vil den del af benzinprogrammet, der i dag omfatter motorer fra 1,2-1,6 liter, indenfor de næste par år blive udskiftet med turbomotorer på 0,9 til 1,2 liter. Motorer, der yder mellem 90 og 115 hk, og som reducerer CO2 udslippet med 30-40 gram/km sammenlignet med de motorer de erstatter. Renault forventer, at de små turbomotorer udgør 85 procent af Renaults benzinmotorprogram i 2015. 

På dieselsiden sker der ligeledes en markant udvikling. Om mindre end to år vil Renault være i stand til at tilbyde en lang række biler, der kører over 25 km/l, og dermed udleder mindre end 100 gram CO2 pr/km.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.