• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
6. marts 2009 - Semler Danmark

Audi TT RS

En rendyrket køremaskine med 340 hk

En lækker, seriøs sportsvogn En lækker, seriøs sportsvogn

Audi 
2,5 l motor med turbolader
Audi producerer igen en 5-cylindret motor - en ganske særlig en af slagsen. Audi TT RS, som kommer ud til forhandlerne til sommer, har en 2,5-liters motor med turbolader og direkte benzinindsprøjtning. Den yder 340 hk og har et drejningsmoment på 450 Nm.

Audi har en lang tradition for at producere sportslige 5-cylindrede benzinmotorer. Den mest berømte af alle er nok 2,1-liters turbomotoren i Audi quattro. Den første version, som blev introduceret i 1980, havde en imponerende ydelse på 200 hk. Og Sport quattro fra 1984, som var direkte inspireret af motorsporten, leverede utrolige 306 hk. Igennem 25 år har turboladning og quattro været en dynamisk duo i opskriften på succes.

Seriøs sportsvogn
Nu har Audi taget opskriften frem igen. Den nye 5-cylindrede motor, som er konstrueret helt fra bunden, kombinerer en turbolader med FSI direkte benzinindsprøjtning, hvilket gør TT RS til en seriøs sportsvogn. TFSI-motoren yder 340 hk fra en slagvolumen på 2.480 ccm, hvilket svarer til ca. 137 hk pr. liter.

Tophastighed 250 km/h
TT RS Coupé accelererer fra 0-100 km/h på kun 4,6 sek., og Roadsteren skal blot bruge en tiendedel sekund mere for at tilbagelægge samme distance. Tophastigheden, som er elektronisk begrænset til 250 km/h, er det officielle tal for begge modeller, men Audi kan øge tophastigheden til 280 km/h, hvis kunden tilvælger dette. Det maksimale drejningsmoment på 450 Nm er altid til rådighed fra 1.600-5.300 omdr./min.

2,5 liter TFSI-motor
Som det sig hør og bør for en kompromisløs sportsvognsmotor, er 2,5-liters TFSI-motoren ultrakompakt. Den er kun 49 cm lang, så den passer perfekt til tværliggende montering i TT RS. Og vægten på kun 183 kg er også en ny rekord. Krumtaphuset er fremstillet af vermiculærgrafit-støbejern. Dette hightech-materiale forener de bedste egenskaber inden for styrke med lav vægt, og det har ellers kun været anvendt til de store TDI-motorer fra Audi. Perfekt placerede forstærkninger øger motorblokkens belastningsgrænse. Letvægtstopstykket, stemplerne og plejlstængerne er både lette og særdeles stærke.

Når føreren i en Audi TT RS trykker på Sport-knappen, der som standard sidder i midterkonsollen, sørger et spjæld i det venstre afgangsrør for at gøre lyden fra udstødningssystemet endnu mere robust og intens, samtidig med at motorens respons bliver endnu mere dynamisk. Som ekstraudstyr fås et sportsudstødningssystem med matsorte afgangsrør og lydspjæld.

Drivlinie og gearkasse
Audi TT RS er den første klassiske sportsvogn i Audi RS familien. Ligesom RS 4 og RS 6 er Audi TT RS blevet udviklet af quattro GmbH som en rendyrket køremaskine uden begrænsninger. En ny 6-trins manuel gearkasse viderefører motorens enorme kræfter med nem og præcis betjening takket være en specialdesignet gearstang, som giver en særligt kort gearskiftevandring. De egenskaber, der karakteriserer gearkassen, er højeffektive udvekslingsforhold og en sportslig, tæt udlægning af udvekslingsforholdene.

Firehjulstræk
Audi TT RS har det permanente firehjulstræk quattro som standard. Bagakslen er i centrum: en elektronisk reguleret, hydraulisk multipladekobling. Hvis situationen kræver det, overfører koblingen størstedelen af momentet fra forhjulene til baghjulene. I løbet af millisekunder presser en kraftfuld elektrisk pumpe og en akkumulator koblingens plader sammen med hydraulisk tryk. Udover quattro drivlinjen er der monteret et homokinetisk led foran kardanakslen og et kompakt bagakseldifferentiale - begge komponenter er beregnet til stor belastning.

Audi TT RS-undervognen er konstrueret på basis af TT-konstruktionen. Det fireleddede ophæng bagest, som håndterer længdeførings- og sideføringskræfter separat, spiller en vigtig rolle. Det elektromekaniske styretøj er særdeles effektivt, og servoeffekten tilpasses efter bilens hastighed. Med aluminium forrest og pladestål bagest resulterer karrosseriets blanding af materialer i en velafbalanceret fordeling af akseltrykket, førsteklasses sikkerhed i kollisioner og den enestående stivhed, som er grundstenen i bilens præcise køreegenskaber.

Et kraftfuldt udtryk
Frontspoileren på Audi TT RS indsnævres nedad, indtil den deler sig som på en racerbil. De store, kvadrerede luftindtag har diamantformede indlæg. Og singleframe-kølergrillen i sort højglanslakering med en ramme i mat aluminiumslook og med TT RS-badge har samme styling. Xenon plus-forlygterne med LED-dagskørelys fortæller på lang afstand andre førere, at en Audi TT RS nærmer sig.

Bilens sider fremhæves af 18"store fælge i 5-eget design, kraftige sidepaneler og sidespejlhuse i mat aluminiumslook. Bagest er de to store ovale afgangsrør, et i hver side, omgivet af en diffusor. Også her er der et TT RS-badge. En fast hækspoiler er standard, og som ekstraudstyr fås en hækspoiler, der automatisk kører ud og ind.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.